Onderzoek: Europese CMO's negeren internet
In het FD van vandaag een Europees onderzoek van Google met PricewaterhouseCoopers onder zestig marketingdirecteuren van grote financiële dienstverleners.
Wederom blijkt dat consumenten allang producten op internet zoeken en kopen, maar dat de marketeers achterblijven.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis73 procent van de chief marketing officers gelooft dat consumenten op internet creditcards, verzekeringen, hypotheken en leningen zoeken.
Ze vinden zelfs dat banners en buttons en vooral adverteren bij zoekmachines een stuk kosteneffectiever is dan reclame op televisie, het eerstvolgende medium. Niettemin besteden de marketeers minder dan 10 procent van hun marketingbudget op internet.
Van de euro 4,5 mrd bruto die mediabureaus en adverteerders jaarlijks in Nederland uitgeven wordt 3 à 4 procent besteed aan online advertising.
Het overgrote deel gaat naar televisiecommercials.
De belangrijkste verklaring voor de apathische houding van adverteerders en hun mediabureaus is volgens de krant hun gebrek aan kennis van en vertrouwen in online media.
Het ontbreekt aan instrumenten om te vergelijken met traditionele media. Daar komt bij, denkt Marc Duijndam van Google, dat vaak onduidelijk is of internet valt onder de afdeling sales of marketing.
De vergelijking tussen de tijdsbesteding van consumenten op internet en de internetbestedingen van adverteerders gaat niet helemaal op.
Het creëren van merkvoorkeur op televisie heeft ook effect op het klikgedrag van consumenten op internet. 'Het moet dan ook beide', zegt Duijndam. 'Internet is meestal een "leadgenerator" die parallel loopt aan de tv-campagne.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid