Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: Europese CMO's negeren internet

In het FD van vandaag een Europees onderzoek van Google met PricewaterhouseCoopers onder zestig marketingdirecteuren van grote financiële…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het van vandaag een Europees onderzoek van Google met PricewaterhouseCoopers onder zestig marketingdirecteuren van grote financiële dienstverleners.

related partner content for mobile comes here

Wederom blijkt dat consumenten allang producten op internet zoeken en kopen, maar dat de marketeers achterblijven.

73 procent van de chief marketing officers gelooft dat consumenten op internet creditcards, verzekeringen, hypotheken en leningen zoeken.

Ze vinden zelfs dat banners en buttons en vooral adverteren bij zoekmachines een stuk kosteneffectiever is dan reclame op televisie, het eerstvolgende medium. Niettemin besteden de marketeers minder dan 10 procent van hun marketingbudget op internet.

Van de euro 4,5 mrd bruto die mediabureaus en adverteerders jaarlijks in Nederland uitgeven wordt 3 à 4 procent besteed aan online advertising.

Het overgrote deel gaat naar televisiecommercials.

De belangrijkste verklaring voor de apathische houding van adverteerders en hun mediabureaus is volgens de krant hun gebrek aan kennis van en vertrouwen in online media.

Het ontbreekt aan instrumenten om te vergelijken met traditionele media. Daar komt bij, denkt Marc Duijndam van Google, dat vaak onduidelijk is of internet valt onder de afdeling sales of marketing.
De vergelijking tussen de tijdsbesteding van consumenten op internet en de internetbestedingen van adverteerders gaat niet helemaal op.

Het creëren van merkvoorkeur op televisie heeft ook effect op het klikgedrag van consumenten op internet. 'Het moet dan ook beide', zegt Duijndam. 'Internet is meestal een "leadgenerator" die parallel loopt aan de tv-campagne.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in