Overslaan en naar de inhoud gaan

Ministerie VWS slaat in stijl terug na kritische column Annemarie van Gaal

Annemarie van Gaal spuwde maandag in haar Telegraaf-column haar gal over de zorgverzekeraars.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Annemarie van Gaal spuwde maandag in haar Telegraaf-column haar gal over de zorgverzekeraars.

related partner content for mobile comes here

Kort gezegd: die spelen bedrijfje met de steeds stijgende premies, geven onterecht miljoenen euro’s uit aan reclamecampagnes en voelen geen enkele druk om efficiënter te werken, ‘want dat bepalen ze namelijk helemaal zelf’, aldus Van Gaal.

Een beetje druk voelen

De onderneemster heeft ook een idee, een oplossing voorhanden: transparantie en verantwoording afleggen.

Ze vindt dat zorgverzekeraars moeten laten weten hoeveel procent van de premie ze besteden aan reclamecampagnes en sponsoring. Hoeveel procent van de premie naar de zorg toegaat.

Van Gaal: ‘Het percentage dat overblijft, is dan kennelijk nodig om de luxe kantoren, salarissen en dure auto’s van te betalen.’

Het zou normaal zijn als ze wel een beetje druk voelen van ons als samenleving, schrijft Van Gaal: ‘Het enige dat we nodig hebben is een beetje dwang van de overheid op dit punt.’

Puntsgewijs binnenhengelen

Het is niet alledaags dat een ministerie direct reageert op een column in de krant, maar  VWS deed dat diezelfde dag nog op eigen site. De communicatiemensen bij het departement haalden hun overwinning niet al te triomfantelijk binnen, maar zakelijk en puntsgewijs.

Suggestie voor suggestie wordt Van Gaal afgeserveerd, eindigend met Suggestie 3: 'Stel dat de overheid zorgverzekeraars eens zou dwingen om deze percentages te publiceren.'

De eerste zin van het antwoord van VWS is veelzeggend: ‘Dat vonden wij ook een goed idee en daarom doen we dat al.’

Foto: ANP, Kippa

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in