Overslaan en naar de inhoud gaan

Media in 2001 en 2002 goedkoper

Uit de Media Inflatie Barometer van de Vereniging van communicatie-adviesbureaus VEA, die recentelijk weer is verschenen, blijkt dat in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit de Media Inflatie Barometer van de Vereniging van communicatie-adviesbureaus VEA, die recentelijk weer is verschenen, blijkt dat in vergelijking met 2000 de kosten per duizend van alle mediumtypen in 2001 zijn gedaald. Er is slechts een uitzondering voor de kosten van bioscoop (+ 7 procent), en dagbladen (+0 procent). De prognose voor 2002 gaat wederom uit van een daling in de kosten, behoudens voor buitenmedia (+3 procent) en dagbladen (+2 procent). Na jaren van stijgingen is duidelijk dat de omslag in de economie direct effect heeft op de ontwikkeling van de media inflatie.

related partner content for mobile comes here

Dit zijn de belangrijkste conclusies die de VEA trekt in haar 11de Media Inflatie Barometer: VEA Media Inflatie Barometer Nederland 1992 – 2002. In dit rapport wordt jaarlijks voor alle Nederlandse media de geldontwaarding van de bestedingen berekend. Daarmee is dit rapport een onmisbaar tool voor adverteerders, communicatieadviesbureaus, media-exploitanten en mediabureaus. Voor het eerst bevat deze jaarlijkse publicatie voor dagbladen en tijdschriften ook een overzicht op uitgeversniveau. Tevens bevat het rapport dit jaar voor de eerste keer de oplagecijfers, zoals verzameld door HOI, Instituut voor media auditing.
Tussen de verschillende mediumtypen loopt de inflatie in de periode 1992 – 2001 aanzienlijk minder uiteen dan in de rapportage van vorig jaar (1991 – 2000). Radio blijft de sterkste stijger met een inflatie van 31 procent, terwijl de kosten voor rechtstreekse reclame in 2001 zijn gedaald naar 83 procent. Dagbladen en tijdschriften zijn met 17 procent gestegen in deze periode. De kosten voor televisie stegen met 5 procent. Overigens is in deze berekeningen geen rekening gehouden met ontwikkelingen in kortingen, die door exploitanten worden verleend. Niet alleen bestaat er geen eenduidig inzicht in de hoogte van de kortingen, maar ook is er geen goed inzicht in de ontwikkeling ervan door de loop der jaren. Slechts voor het medium televisie lijkt op basis van een vergelijking van de bruto bestedingen en de netto bestedingen te moeten worden geconcludeerd dat de kortingen in de afgelopen jaren zijn gestegen van 30 naar 50 procent.
Opvallend gegeven dat het rapport oplevert is dat exploitanten die voor hun inkomen alleen op reclame zijn aangewezen, hun tarieven aanzienlijk hebben verhoogd. Media die hun inkomen daarentegen uit abonnementen of overheidsbijdragen (publieke zenders) en reclame halen, hebben hun tarieven met een percentage onder inflatieniveau aangepast. Zo wordt de daling van de kosten voor dagbladen geheel tenietgedaan door de stijging van de gratis openbaar vervoerbladen.
Bij de radio daalt de index van de publieke zenders van 99 naar 91 procent, terwijl de kosten van commerciële zenders dalen van 243 naar 238 procent in het tijdvak 7 tot 19 uur. De index voor televisie 0 tot 24 uur bevindt zich voor de Ster op 79 procent en voor IP op 112 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in