Marketingvrouwen krijgen minder betaald


Dat blijkt uit onderzoek dat Hay Groep deed voor Tijdschrift voor Marketing, naar beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen in marketingfuncties. Wel blijken vrouwen ongeveer net zo goed door te stromen in marketingfuncties als mannen. Over de vraag of het marketingvak door die doorstroming van vrouwen verandert zijn de meningen verdeeld.
Wel blijkt dat van alle marketeers 70 procent man is en 30 procent vrouw. Vrouwen zijn gemiddeld vijf jaar jonger dan mannen en vier jaar korter in dienst dan mannen.
Hay-consultant Bernadette van den Berg verklaart de beloningsverschillen deels door die lagere leeftijd en kortere diensttijd. Bovendien werken meer vrouwen dan mannen parttime.Verder zetten vrouwen hun carrière na het krijgen van een kind vaak even stop. Als ze daarna terugkomen is dat vaak in een andere functie, en dan is het lastiger om promotie te krijgen.
Onderzoek en analyse zijn na te lezen in het septembernummer van Tijdschrift voor Marketing, dat vandaag verschijnt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid