Overslaan en naar de inhoud gaan

Laat je niet verleiden

In deze atypische arbeidsmarkt vallen we soms voor verleidingen die we beter links hadden kunnen laten liggen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Stel: iemand zit zonder baan. Dat kan zomaar gebeuren, wanneer de economische noodzaak aangetoond kan worden, ligt een werknemer er binnen drie weken uit, met toestemming van het UWV en dus zonder een fijne oprotbonus. Snel een nieuwe baan zoeken is het devies, maar dat gaat niet zo makkelijk.

related partner content for mobile comes here

Stel: iemand heeft een vacature. Dat kan zomaar gebeuren, want het trekt weer aan. De bureaus zijn behoorlijk afgeslankt de laatste tijd, sommigen werken met een minimum bezetting. Komt er business bij, dan moeten die bureaus dus snel nieuwe mensen zoeken. En dat wordt wel als het minste probleem gezien!

Want in deze markt zijn er altijd mensen te vinden die graag aan de slag willen. Zo zijn er freelancers die hun losse bestaan moe zijn en graag weer in vaste dienst willen. Met dat idee speelden ze al voor de crisis, dus het is niet zo dat ze wanhopig zijn en alles aanpakken. (Echt niet.)

Ook zijn er senioren met een kast vol prijzen best bereid om over midlevel-banen te praten.

En zo kom je in contact met mensen waarvan je niet wist dat die bij jou wilden werken. Maar ze vinden het een uitdaging, zeggen ze, en zetten graag de schouders onder het verbeteren van het creatieve niveau van het bureau.

Hoe vaak zagen we bovengenoemd scenario de laatste tijd? Te vaak, natuurlijk. De verleiding is immers voor beide partijen te groot om het allemaal nog eens kritisch te overdenken. Maar laten we ons hoofd erbij houden.

Het gaat natuurlijk nooit goed, zo’n verbintenis op oneigenlijke gronden. Voor de creatief niet zo’n ramp, die zocht onderdak en dat heeft ie gekregen. Maar hoe lang blijft het leuk onder je niveau te werken? Je te laten reviewen door iemand tegen wie je niet op kan kijken?

Ook het bureau krijgt het moeilijk. Dat heeft binnen mum van tijd een morrend personeelslid in de gelederen, wat altijd op het bureau afstraalt. En tegen de tijd dat alle klanten weten dat er een spraakmakende creatief in huis is, is deze al weer weg. Op naar nieuwe uitdagingen, of gewoon weggestuurd. Met alle teleurstellingen van dien.

Moraal: koop geen dikke Harley als je eigenlijk in een fijne VW Golf wilt rijden. Zit je ook nooit in de kou.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in