Kranten terughoudend met oorlogsbeelden
‘Alles zo maar ongefilterd doorgeven brengt veel risico's met zich mee. Je kent de belangen achter de beelden niet altijd, wat voor effect heeft het op de lezer of kijker en in welk kader moet je zo'n foto plaatsen’, aldus Vasterman. Over het morele aspect constateert hij dat de media daarin dubbel zijn. ‘Als het om Amerikanen gaat, die als onze mensen worden gezien, is men over het algemeen veel voorzichtiger. Maar betreft het Irakezen, dan is de morele discussie een stuk minder. Dat zag je ook met de Afghanen op Cuba. Bovendien, bij hongersnoden in Afrika zien wij de afgrijselijkste beelden, zonder morele discussie.’
Veel Nederlandse kranten gaan evenals de publieke en commerciële tv terughoudend om met beelden van de oorlog in Irak. Het fotobeleid van dagblad Trouw is in deze dagen van oorlog niet anders dan anders. Dat betekent: in principe geen lijken of andere beelden die schokken.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe mate van geweld die de krant laat zien, hangt samen met de inhoud en het belang van het nieuws voor de lezer. Ook privacy speelt een rol. ‘Een Nederlander in een penibele situatie wiens familie nog van niks weet, komt er bij ons niet in’, legt adjunct-hoofdredacteur Wim Jansen uit.
NRC Handelsblad is niet per definitie tegen schokkende foto's, maar toont ze liever binnenin de krant. ‘Daar kan meer dan op de voorpagina, die op de deurmat of in een krantenrek voor iedereen zichtbaar is’, zegt adjunct-hoofdredacteur Birgit Donker. ‘Elke oorlog is vuil en daar horen ook slachtoffers bij. Maar soms zegt een een ingetogen beeld meer dan een hoop ellende.’
De hoofdredactie van De Telegraaf laat weten in dezen geen beleid te hebben. RTL Nieuws neemt beelden niet klakkeloos over. ‘We kijken of ze niet nodeloos gruwelijk zijn en selecteren op nieuwswaarde’, aldus een woordvoerder. ‘Zo geeft het Arabische tv-station Al-Jazeera alles onverbloemd door. Dat is op zich goed, maar het is aan ons daaruit een keuze te maken.’
Het ANP onthoudt zijn afnemers geen enkele foto. ‘Alles gaat door en de kranten kunnen vervolgens hun eigen afweging maken’, zegt Leo Blom, chef van de beeldredactie van het persbureau. ‘Dat wij een foto te erg vonden om door te zenden, is nog niet aan de orde geweest.’ Het ANP verspreidt nu per dag ongeveer tweehonderd foto's die met de oorlog te maken hebben; vijftig uit het oorlogsgebied zelf en 150 van allerlei zaken eromheen, zoals demonstraties of Bush die een persconferentie geeft.
Bron: ANP
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid