Overslaan en naar de inhoud gaan

Loyaliteit krijgen wordt lastiger

Loyaliteit van klanten is al enige jaren de heilige graal voor marketeers. Van autofabrikant tot retailer, iedere aanbieder wil die…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Loyaliteitsprogramma’s zijn niet van gisteren. In Engeland begonnen ze er al mee in de jaren zestig, met de zogenaamde Green Shield Stamps, spaarzegels waarmee je gratis boodschappen kon scoren. Zo hou je de grijpgrage klanten loyaal, is de achterliggende gedachte.

related partner content for mobile comes here

Tesco wist een jaar of tien jaar geleden marktaandeel terug te winnen op aartsrivaal Sainsbury, door loyaliteitsprogramma’s in te voeren. Soms heel simpel: voor iedere bestede 100 pond kreeg de klant, onder dankzegging, 1% retour.
Sindsdien zijn clubkaarten schering en inslag. Portefeuilles van klanten puilen uit. Terwijl er toch grenzen aan de loyaliteit moeten zijn, zou je zeggen. En inderdaad, er is dan ook een soort van inflatie opgetreden. Loyaliteitsprogramma’s sorteren steeds minder effect. Zelfs in retail, waar het allemaal ooit begon.

Waaraan moeten retailers die toch nog een loyaliteitsprogramma willen starten, zoal denken? Om te beginnen aan meetbare doelen. Wil de retailer meer cross-selling, meer share-of-wallet, of gewoon meer winstgevendheid bereiken? Vervolgens moet het gewenste consumentengedrag worden vastgesteld: willen we dat de klant vaker langskomt, willen we zijn gemiddelde aankoopbedrag per bezoek verhogen? Het loyaliteitsprogramma moet vervolgens heel zichtbaar voor de doelgroep zijn, het moet eenvoudig te begrijpen zijn, het moet waarde toevoegen en vooral, het moet betrouwbaar zijn.

< SIZE=1>Bron: Admap<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in