Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeer begrijpt jongere niet

Marketeers hebben vaak geen helder idee over hoe ze jongeren tussen 14 en 24 moeten segmenteren. Dat blijkt uit Datamonitor’s…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoe interessant en opwindend segmenten als ‘Generation Y’, ‘tribal groups’ en ‘Net Generation’ ook mogen klinken, ze zijn te specifiek en daardoor alleen maar geschikt voor sommige specifieke merken. Indeling naar is veel functioneler.

related partner content for mobile comes here

Marketeers springen te snel in op hypes in jongerensegmentering, en krijgen op die manier niet goed grip op de - op zich steeds koopkrachtiger wordende – doelgroep. Volgens Datamonitor is het zinniger om 14 – 24-jarigen in te delen naar levensfase. Op die manier vang je de kenmerken die ze gemeenschappelijk hebben, terwijl je ook de specifieke kenmerken van verschillende groepen meeneemt, zonder té specifiek te worden. Datamonitor onderscheidt drie groepen:

1. Teenagers, tussen 14 – 17 jaar. Zitten óf nog full time op school, of hebben een baantje. Wonen nog thuis.

2. Students, tussen 18 – 24 jaar. Volgen een full time opleiding, zijn voor het eerst op kamers.

3. Newly Employed, tussen 18 – 24. Hebben hun eerste baan.

Wat de drie groepen gemeenschappelijk hebben is hun toenemende volwassenheid en behoefte om dat uit te drukken in de producten die ze gebruiken, zoals eten, drinken en persoonlijke verzorging. Verder willen ze graag bij een groep horen, en zijn ze op zoek naar producten die ze ‘helpen’ bij hun onervarenheid in het kopen en prepareren van bijvoorbeeld een maaltijd.

Tieners hebben vaak behoefte aan extra energie en vitaminen. Zo is bekend dat zij vaak calciumtekort hebben. Voor de voedingsmiddelenindustrie liggen daar dus kansen.
Studenten moeten voor zichzelf koken maar zijn daar meestal nog niet zo behendig in. Kansen dus voor fabrikanten om ze te helpen met producten die dat gemakkelijk maken. Pas werkenden hebben vaak wat meer te besteden en willen zich graag onderscheiden van studenten met producten van betere kwaliteit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in