Overslaan en naar de inhoud gaan

'Houd het simpel, benut de natuurlijke functies van de smartphone!'

Ondanks dat er al een aantal jaar wordt gezegd dat "dit hét jaar van mobiel is" zijn bedrijven en consumenten nog steeds voorzichtig en op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Omdat de meeste evenementen in Nederland er nog aankomen en het Mobile World Congress in Barcelona nog vrij recent was wil ik graag aftrappen met een aantal statistieken. Om te beginnen was de smartphone penetratie in nog niet zo vooruitstrevend als bijvoorbeeld Noorwegen, Zweden en het Verenigd Koninkrijk (>50%), maar maar toch aanzienlijk meer dan in onze buurlanden (België 22%, Duitsland 29%). Dit zijn zo’n 7.2 miljoen mensen in Nederland, een enorme markt waarvan zo´n 64% elke dag online is.

related partner content for mobile comes here

Velen kijken terecht hoe de markt zich in de Verenigde Staten ontwikkelt (en tot op zekere hoogte Engeland) en zijn nog steeds zoekende naar succesvolle campagnes om uiteenlopende doelen te bereiken. En zonder succes geen vervolg. Maar wat verwacht het publiek eigenlijk en wat voor type interactie of response werkt?

Het was over het algemeen al bekend dat de mobiele gebruiker ongeduldig en lastig te bevangen is. Daarom zal goed moeten worden omgesprongen met de kansen die er liggen, het publiek staat open voor, en is op zoek naar relevante informatie. Het meerendeel van de mobiele gebruikers gebruikt de smartphone om Interessant genoeg zoekt 78% van de gebruikers naar lokale informatie en hebben maar liefst 26% daarvan het bedrijf gebeld en 30% het bedrijf bezocht (SoLoMo). Hier liggen mijns insziens de kansen voor adverteerders om een actie-moment te initiëren. Verschillende voorbeelden op deze website lieten eerder al zien dat click-to-call en SMSen geschikte mogelijkheden zijn. Consumenten staan onwillig tegenover formulieren waar bijvoorbeeld persoonlijke of betaalgegevens ingevuld moeten worden. Simpel, snel en direct is waar ze naar op zoek zijn.

Er moet echter wel goed gekeken worden naar de daadwerkelijke performance en hoe de click-to-call converteert in daadwerkelijke gesprekken. Uit data analyse blijkt ( bron: Freespee, 2012) dat slechts 28% van de click-to-call pogingen tot een gesprek leidt. Belangrijk is ook de aanwezigheid van voldoende personeel dat adequaat omgaat met deze inkomende leads.

Pay-per-call is in de VS al een normale zaak en ik verwacht dat dit ook in Europa steeds meer te zien zal zijn. In Barcelona was te zien dat er gelukkig steeds meer keus gemaakt kan worden uit . Dit zal bijdragen aan een markt die meer te bieden heeft dan clicks en meer zal moeten doen met analytics en ‘’performance’’, adverteeders willen tenslotte waar voor hun geld.

Volgende week is de Digital Marketing Live in Amsterdam. Ik ben benieuwd wat de rol van mobiel zal zijn, op welke functionaliteiten er gefocust wordt en wie er voorop loopt, tot dan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in