Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe houdbaar is functionele voeding?

Het is in de voedingsketen de hype van het moment: functionele voeding. Allerlei toevoegingen aan de voeding dragen bij aan de gezondheid…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Functionele voeding is big business. Werd er in 1999 wereldwijd voor 46 miljard dollar aan functionele voeding verkocht, in 2003 was dat gestegen naar 65 miljard dollar.
Ook in Duitsland rukt de gezonde, ‘functionele’ voeding op. Er gaat nu zo’n zeven miljard dollar in om, zo’n 2 procent van het totaal dat de Duitsers uitgeven aan voeding.

related partner content for mobile comes here

De oorzaken van deze trend zijn logisch: we worden ouder en moeten, met al die terugtrekkende overheden, beter voor onszelf gaan zorgen. En dat kan het best als we fit zijn en blijven. Daarom eten steeds meer mensen brood met calcium en vitamine B3, boter die geen kwaad kan voor hun cholesterolpeil en mueslirepen die stijf staan van de vitaminen en mineralen. Maar wetenschappers staan vooralsnog sceptisch tegenover deze producten, want het ontbreekt doorgaans aan deugdelijk bewijsmateriaal.

Een uitzondering is de Becel pro.activ-boter van Unilever, waarvan bewezen is dat deze het cholesterolpeil van de gebruiker verlaagt. De fabrikant lanceert dit product nu ook in Duitsland. Logisch, want maar liefst 35 miljoen Duitsers hebben last van een te hoog cholesterol.
Unilever is niet de enige fabrikant die stevig inzet op functionele voeding. Nestlé wil zich transformeren tot ‘’wellness’’-concern. De Zwitserse multinational lanceerde dit voorjaar het paraplumerk Nutrel, waaronder producten zulle worden verkocht als gezondheidsrepen, energiesnacks en groentesappen.

Opmerkelijk is dat de consument nu nog bereid is veel meer te betalen voor al deze functionele voeding. Maar voor hoe lang nog? Kenners wijzen op de light-trend, die na een paar heftige jaren geruisloos overwoei. En hoewel de groei er nu nog stevig inzit, wijzen wetenschappers op het gebrek aan geloofwaardigheid. Zij betitelen functionele voeding als ‘marketing-gag’, met een hoog placebo-gehalte.
Bron: Werben & Verkaufen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in