Hoe houdbaar is functionele voeding?


Functionele voeding is big business. Werd er in 1999 wereldwijd voor 46 miljard dollar aan functionele voeding verkocht, in 2003 was dat gestegen naar 65 miljard dollar.
Ook in Duitsland rukt de gezonde, ‘functionele’ voeding op. Er gaat nu zo’n zeven miljard dollar in om, zo’n 2 procent van het totaal dat de Duitsers uitgeven aan voeding.
De oorzaken van deze trend zijn logisch: we worden ouder en moeten, met al die terugtrekkende overheden, beter voor onszelf gaan zorgen. En dat kan het best als we fit zijn en blijven. Daarom eten steeds meer mensen brood met calcium en vitamine B3, boter die geen kwaad kan voor hun cholesterolpeil en mueslirepen die stijf staan van de vitaminen en mineralen. Maar wetenschappers staan vooralsnog sceptisch tegenover deze producten, want het ontbreekt doorgaans aan deugdelijk bewijsmateriaal.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Een uitzondering is de Becel pro.activ-boter van Unilever, waarvan bewezen is dat deze het cholesterolpeil van de gebruiker verlaagt. De fabrikant lanceert dit product nu ook in Duitsland. Logisch, want maar liefst 35 miljoen Duitsers hebben last van een te hoog cholesterol.
Unilever is niet de enige fabrikant die stevig inzet op functionele voeding. Nestlé wil zich transformeren tot ‘’wellness’’-concern. De Zwitserse multinational lanceerde dit voorjaar het paraplumerk Nutrel, waaronder producten zulle worden verkocht als gezondheidsrepen, energiesnacks en groentesappen.
Opmerkelijk is dat de consument nu nog bereid is veel meer te betalen voor al deze functionele voeding. Maar voor hoe lang nog? Kenners wijzen op de light-trend, die na een paar heftige jaren geruisloos overwoei. En hoewel de groei er nu nog stevig inzit, wijzen wetenschappers op het gebrek aan geloofwaardigheid. Zij betitelen functionele voeding als ‘marketing-gag’, met een hoog placebo-gehalte.
Bron: Werben & Verkaufen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid