Overslaan en naar de inhoud gaan

Gunn Report 2013: Dumb Ways to Die historische winnaar

Dumb Ways to Die van Metro Trains (Australië) heeft in 2013 zo waanzinnig veel prijzen in de wacht gesleept dat het het Gunn Report fier…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo werkt het Gunn Report: na een jaar worden alle reclameprijzen die zijn uitgereikt op een hoop gegooid en geteld. Daar volgen dan weer rankingen in allerlei categorieën uit.

related partner content for mobile comes here

Logisch dus dat het Gunn Report (of van verveling misschien) is. De grote winnaar van 2013 is . Zo groot dat het eerder zelfs nog nooit is voorgekomen: het is de meest bekroonde campagne in de geschiedenis van het Gunn Report. Campagnes worden geteld en gerankt in vier categorieën: Commercials, Print Ads & Campaign, Digital en All Guns Blazing (geïntegreerd). Dumb Ways to Die wist in zowel Commercials als in Digital de eerste plaats te halen. Een tweede plaats in All Guns Blazing en een gedeeld derde plaats in Print. Van die vier lijstjes stelt Gunn Report weer één lijstje samen en daar staat Dumb Ways to Die fier bovenaan, zegt Gunn Report.

Toch nog een keer zien? (3 minutenversie):


Dit filmpje is inmiddels 71,5 miljoen keer bekeken op Youtube.

Hieronder de genoemde rankings:

The Most Awarded Commercials in The World in 2013
1. Metro Trains • Dumb Ways to Die (McCann Melbourne) (de meest bekroonde campagne ooit in deze categorie)
2. Southern Comfort • Whatever’s Comfortable – Beach (Wieden+Kennedy, New York)
3.  Carlton Draught • Beer Chase (Clemenger BBDO (Melbourne)
4= Axe • Susan Glenn (BBH, New York)
4= Leica M Monochrom Camera • Soul (F/Nazca Saatchi & Saatchi, São Paulo)

The Most Awarded Print Ads & Campaigns in The World in 2013
1.   Expedia Travel • Luggage Labels campaign (Ogilvy & Mather, London)
2.   Harvey Nichols Sale • Pelicans (Y&R Dubai)
3=  Coca-Cola • (Ogilvy & Mather, Shanghai)
3=  Metro Trains • Dumb Ways to Die (McCann Melbourne)
3=  The Sunday Times Rich List • Rich List 2013 pool (CHI & Partners, London) 

The Most Awarded Digital in The World in 2013
1.  Metro Trains • Dumb Ways to Die (McCann Melbourne)
2.  Nike+ Fuelband  • Nike+ Fuelband (R/GA, New York)
3.  Adidas Neo • Window Shopping (TBWA\Helsinki)
4= Google / Lego • Build With Chrome (M&C Saatchi/Mark, Sydney)
4= The JFK Presidential Library & Museum • Clouds Over Cuba (The Martin Agency, Richmond VA)

The Most Awarded All Gunns Blazing in The World in 2013
1. Hemoba/Vitoria FC • My Blood Is Red & Black (Leo Burnett Tailor Made, São Paulo) (de meest bekroonde campagne ooit in deze categorie)
2.  Metro Trains • Dumb Ways to Die (McCann Melbourne)
3.  Nike+ Fuelband • Nike+ Fuelband (R/GA, New York)
4.  Sports Clube de Recife • Immortal Fans (Ogilvy Brasil, São Paulo)
5.  Samsung Life Insurance • The Bridge of Life (Cheil Worldwide, Seoul)

The Most Awarded Campaigns Across Tables 1 – 4 in 2013
1. Metro Trains • Dumb Ways To Die
2. Hemoba/Vitoria FC • My Blood Is Red & Black
3. Nike+ Fuelband • Nike+ Fuelband
4. Dove • Real Beauty Sketches
5. Australian Defence Force • Mobile Medic

De bloeddonatiecampagne My Blood Is Red & Black blijft indrukwekkend om terug te zien, en is een mustsee for first timers:

Nike+ Fuelband:

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Dove • Real Beauty Sketches:

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Australian Defence Force • Mobile Medic

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

 

Naast de meest bekroonde campagnes stelt het Gunn Report ook lijstjes op met beste adverteerders, bureaus, regisseurs, landen etc. Voor de fijnproevers. Zie hieronder.

The Most Awarded Advertisers in The World in 2013
1. Nike (Het is elk jaar stuivertje wisselen tussen Nike en Volkswagen. Dit jaar trok Nike aan het langste eind.)
2. Volkswagen
3. Axe / Lynx
4. Coca-Cola
5. Google

The Most Awarded Countries in The World in 2013
1.  USA
2.  Australia (Australië weet voor het eerst sinds 14 jaar de vaste volgorde van USA op 1 en de UK op 2 te doorbreken, mede dankzij Dumb Ways to Die.)
3.  UK
4.  Brazil
5.  France

The Most Awarded Production Companies in The World in 2013
1. Table for Biscuit Filmworks (London, New York, LA)
2.  Paranoid (Los Angeles, São Paulo)
3.  MJZ (London, LA, New York)
4.  Rattling Stick (London, Los Angeles)
5.  Henry de Czar (Paris)

The Most Awarded Director in The World in 2013
1. Tim Godsall (onder andere van Southern Comfort “Beach”
2.  Ringan Ledwidge (UK, USA)
3= Julian Frost (Australia)
3= Tom Kuntz (USA)
5= Steve Ayson (Australia, NZ, Thailand)
5= Marcos Kothar (Brazil)

The Most Awarded Agency in The World in 2013
1=Wieden+Kennedy (Portland, New York) (het is nog niet eerder voorgekomen dat twee bureaus de eerste plaats moesten delen)
1=McCann (Melbourne)
3.  AlmapBBDO (São Paulo)
4.  Ogilvy Brasil (São Paulo) (highest ever ranking)
5= BBH (London)
5= Clemenger BBDO (Melbourne & Sydney) (highest ever ranking)

The Most Awarded Agency in Digital in The World in 2013
1. R/GA (New York) (tweede keer op de eerste plaats)
2. Forsman & Bodenfors (Gothenburg)
3. McCann (Melbourne)
4= AlmapBBDO (São Paulo)
4= Wieden+Kennedy (Portland, New York)

The Most Awarded Agency Network in The World in 2013
1. BBDO (voor het achtste jaar op rij op nummer 1)
2.  Ogilvy
3.  DDB
4.  Leo Burnett
5.  McCann (hoogste ranking ooit)

Meer .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in