De tien grootste A-merken in 2007
Dat blijkt uit de Merken Top 100 van IRI Nederland, die vorige week in Foodmagazine is gepubliceerd.
Supermarkten groeien de laatste jaren vooral in verse producten, waarin A-merken nauwelijks een rol spelen. De omzet van A-merken is tijdens de prijzenoorlog in de supermarkten sterk onder druk komen te staan.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDe Merken Top 100 laat dit jaar echter een sterke prestatie zien van de grote A-merken in de supermarkt. De totale lijst vertoont een omzetgroei van 5,2 procent. De groei van de top 100 is daarmee verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder (2,6 procent groei over 2006). Maar liefst zeventig merken groeien in omzet en dat is nog beter dan de toch al sterke prestatie in de lijst van vorig jaar.
Ronald Laureijsen, business insights director bij IRI Nederland, samensteller van de lijst: ‘A-merken doen het momenteel uitstekend. Het aspect ‘gezondheid’ is een grote stimulator van de groei in A-merken. Dat heeft een extra stimulans gekregen doordat Sonja Bakker zich ermee is gaan bemoeien. De omzetimpulsen bij sommige merken zijn deels toe te schrijven aan haar adviezen. Verder valt op dat een aantal merken zich heeft weten te wapenen tegen private label, waarmee de posities die aan huismerken waren verloren, nu zijn teruggewonnen.’
In de Volkskrant legt Laureijzen uit: 'Op dit moment is vooral gezondheid hot. Er is in de media heel veel aandacht voor het belang van goede, evenwichtige voeding. Een aantal merken heeft daar handig gebruik van gemaakt door producten te ontwikkelen en aan te prijzen die passen bij een gezonde levensstijl.
Een ander belangrijk thema, een beetje in het verlengde daarvan, is gewichtsbeheersing. Light-producten doen het nog steeds goed, maar het is vooral opvallend dat de producten die Sonja Bakker aanprijst in haar boek als warme broodjes over de toonbank gaan.
Je kunt aan de kassa-uitdraai in de supermarkt zien dat haar boeken bestsellers zijn. Zij noemt de producten die zij aanbeveelt met naam en toenaam in haar boeken, dat merk je in de verkoopcijfers. Uit ons onderzoek blijkt heel duidelijk dat de omzet van bijvoorbeeld vruchtensap van Coolbest, Optimel-drink en Milner-kaas in 2007 flink is toegenomen.'
De tien grootste merken in 2007:
Plaats Merk Omzet 2007* 1 Campina 373,5 2 Marlboro 269,8 3 Douwe Egberts 269,3 4 Heineken 206,2 5 Unox 186,6 6 Friesche Vlag 206,5 7 Coca-Cola 207,9 8 Becel 149 9 Danone 137,54 10 Amstel 134
* = Omzet in de Nederlandse supermarkten, in miljoenen euro’s
Op de vraag of duurzaamheid en biologisch voedsel ook op de agenda staan, zegt Laureijsen: 'De omzet van verse producten, biologisch voedsel en duurzame producten groeit nog steeds, maar dat is moeilijk uit ons onderzoek op te maken. Alleen de opmars van Philips duidt daar enigszins op, de omzetgroei die dat bedrijf in 2007 in supermarkten heeft gerealiseerd, is hoofdzakelijk het gevolg van de toegenomen verkoop van spaarlampen.'
Wij kijken alleen naar de omzet van grote merken in supermarkten, en veel biologische producten zijn merkloos. A-merken doen weinig met de biologische trend. Daar liggen voor veel merken duidelijke groeikansen.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid