De merkwaarden van Wouter Bos en PvdA


Mindworld voerde twee onderzoeken uit, één naar de PvdA en één naar Wouter Bos (beide n=150, representatief samengesteld). Ondanks alle media-aandacht krijgen beide merken een gering aantal spontane associaties, gemiddeld 2,7 voor de PvdA en 2,6 voor Wouter Bos. Bij sterke merken ligt deze score aanzienlijk hoger. Qua waardering verschillen de twee niet: 30 procent heeft overwegend positieve associaties bij de PvdA, tegenover 28 procent bij Wouter Bos. Het valt op dat noch persoon, noch partij uitgesproken positieve associaties oproepen over één specifiek thema.
De onderzoekers van Mindworld oordelen dat er geen sprake is van succesvolle co-branding. Er is namelijk een gebrekkige synergie tussen persoon en partij. Wouter Bos wordt bijvoorbeeld niet geassocieerd met ‘sociaal’ of ‘arbeiderspartij’, en de PvdA niet met ‘sympathiek’.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSConclusie van de exercitie is dat Bos en de PvdA verschillende type merken zijn met andere merkassociaties. De persoon wordt vooral gekoppeld aan een stijl van opereren, de partij aan een inhoudelijk doel. Idealiter versterken persoon en partij elkaar zodat het merkbouw traject niet telkens opnieuw hoeft te starten. Bij de PvdA is dit niet gelukt.
Het hele merkonderzoek staat in Tijdschrift voor Marketing nummer negen. (Marketing Online)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid