Overslaan en naar de inhoud gaan

Bezoekersprofiel van websites is vaak onbekend

De meeste Nederlandse ondernemingen hebben geen idee wie hun websites bezoekt. Bovendien hebben ze een onjuist beeld van wat bezoekers van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

PWC nam de websites van 50 Nederlandse ondernemingen en hun bezoekers onder de loep. Daaruit blijkt één ding glashelder: er heerst veel onduidelijkheid over het juiste gebruik van websites en toch wordt er veel geïnvesteerd in internetactiviteiten en in de promotie van de websites.
De meeste websites zijn nog steeds te bedrijfs- of productgericht. Ze staan vol met informatie waarvan het de vraag is of bezoekers er behoefte aan hebben.

related partner content for mobile comes here

Transactiegericht
Bovendien richt een deel van de websites zich op het sluiten van een deal met de klant. De transactiefase is echter de laatste fase van het koopproces waar een klant in terechtkomt.
Het is volgens PWC belangrijker om een website op te zetten vanuit het perspectief van de bezoeker. In veel gevallen is dit niet eens een klant, maar in die gevallen dat hij dat wel is, zou je de bezoeker moeten begeleiden in het oriëntatie-, koop- en bestelproces. Zo blijken bezoekers vooral behoefte te hebben aan overzichtelijke productinformatie en productvergelijkingen.

Weinig verkocht
Weinig bedrijven die aan Webperformance II deelnamen, hebben sites die de consument daadwerkelijk van dienst zijn tijdens zijn koopproces. Door het gebrek aan informatie wordt de verkoop via dit kanaal dan ook nauwelijks gestimuleerd. Terwijl dat geen kwaad zou kunnen, want er wordt maar weinig verkocht via websites: 50 procent van de deelnemende bedrijven verkoopt niets via dit kanaal en 60 procent verdient er niets mee, zo blijkt uit het onderzoek. Dat neemt niet weg dat 52 procent van de bedrijven in de toekomst wel van plan is producten via internet te gaan verkopen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in