Bezoekersprofiel van websites is vaak onbekend
PWC nam de websites van 50 Nederlandse ondernemingen en hun bezoekers onder de loep. Daaruit blijkt één ding glashelder: er heerst veel onduidelijkheid over het juiste gebruik van websites en toch wordt er veel geïnvesteerd in internetactiviteiten en in de promotie van de websites.
De meeste websites zijn nog steeds te bedrijfs- of productgericht. Ze staan vol met informatie waarvan het de vraag is of bezoekers er behoefte aan hebben.
Transactiegericht
Bovendien richt een deel van de websites zich op het sluiten van een deal met de klant. De transactiefase is echter de laatste fase van het koopproces waar een klant in terechtkomt.
Het is volgens PWC belangrijker om een website op te zetten vanuit het perspectief van de bezoeker. In veel gevallen is dit niet eens een klant, maar in die gevallen dat hij dat wel is, zou je de bezoeker moeten begeleiden in het oriëntatie-, koop- en bestelproces. Zo blijken bezoekers vooral behoefte te hebben aan overzichtelijke productinformatie en productvergelijkingen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Weinig verkocht
Weinig bedrijven die aan Webperformance II deelnamen, hebben sites die de consument daadwerkelijk van dienst zijn tijdens zijn koopproces. Door het gebrek aan informatie wordt de verkoop via dit kanaal dan ook nauwelijks gestimuleerd. Terwijl dat geen kwaad zou kunnen, want er wordt maar weinig verkocht via websites: 50 procent van de deelnemende bedrijven verkoopt niets via dit kanaal en 60 procent verdient er niets mee, zo blijkt uit het onderzoek. Dat neemt niet weg dat 52 procent van de bedrijven in de toekomst wel van plan is producten via internet te gaan verkopen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid