Overslaan en naar de inhoud gaan

VNU betaalt bijna 6 miljard voor branchegenoot IMS Health

Marketing- en informatieconcern VNU neemt voor 5,8 miljard euro het Amerikaanse IMS Health over.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marketing- en informatieconcern neemt voor 5,8 miljard euro het Amerikaanse over.

related partner content for mobile comes here

Het vormt zo, volgens VNU, het grootste op het gebied van wetenschappelijke informatievoorziening.

De voormalige uitgever wordt na de inlijving bijna twee keer zo groot. Analisten vinden de overname echter te duur.
'Dit is een van de omvangrijkste transacties in deze sector ooit', constateerde de Amerikaanse zakenkrant .

De totale som komt uit op 5,8 miljard euro ofwel 7 miljard dollar.

Ook analisten vinden de overname duur. Volgens analisten van de Rabobank verhoogt de overname, de grootste in de geschiedenis van het bedrijf, het risicoprofiel. Ook twijfelen ze eraan of de overname wel de beoogde synergievoordelen zal opleveren. Fortis noemt de overname 'te prijzig'.

Volgens The Wall Street Journal is nog tot zondagavond laat over de details onderhandeld. De bedoeling is dat de overname in het eerste kwartaal van 2006 is afgerond, na goedkeuring door de aandeelhouders en de kartelautoriteiten.

De gecombineerde onderneming zou in 2004 een omzet van 4,7 miljard euro hebben gehad en zou pro forma een bedrijfsresultaat van 1,1 miljard euro hebben geboekt.

'De fusie van de twee leiders in de sector geeft ons de omvang en de mogelijkheden om in de groeiende vraag te voorzien', aldus VNU-bestuursvoorzitter Rob van den Bergh (foto). Hij wordt de topman van het nieuwe bedrijf.
De bestuursvoorzitter van IMS Health, David Carlucci, treedt bij VNU in dienst en wordt Van den Berghs plaatsvervanger en coo.

IMS is marktleider in het leveren van data op het gebied van medicijnen en gezondheidszorg. In de farmacie gaat wereldwijd 550 miljard dollar om. De branche groeit sterk.

Circa 70 procent van alle medicijnverkopen in de wereld wordt door IMS Health geregistreerd. Het concern lijkt in tal van opzichten op de divisies van VNU die informatie verkopen aan bedrijven over de wijze waarop klanten hun producten gebruiken.

Met het Amerikaanse AC Nielsen beheerst VNU al een belangrijk deel van de branche voor onderzoek op de consumentenmarkt.

Het in Fairfield, Connecticut, gevestigde IMS heeft eerder aangekondigd banen te gaan gaan schrappen, nadat de winst was teruggelopen van 639 miljoen tot 285,4 miljoen dollar. IMS heeft vestigingen in bijna honderd landen en maakte in 2004 een omzet van
1,6 miljard dollar (1,4 miljard euro).

Iets meer dan de helft van zijn vorig jaar geboekte 3,78 miljard euro omzet maakt VNU in de Verenigde Staten. VNU behaalde een nettowinst van 163 miljoen euro. Als de fusie is afgerond, hebben aandeelhouders van VNU ongeveer 65 procent en die van IMS 35
procent van het bedrijf in handen, citeert The Wall Street Journal een dicht bij het proces betrokken bron.

De vraag doet zich nu wel voor wat VNU nog met zijn vaktijdschriftentak moet. In de markt wordt hier en daar gefluisterd dat VNU Business Publications, met titels als Intermediair en ManagementTeam te koop is gezet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in