Overslaan en naar de inhoud gaan

Sen Futatsu

Gastblogger Douwe Rademaker in Tokyo
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit is al weer mijn laatste posting op molblog. Ik sluit af met innovatie.

related partner content for mobile comes here

De hoeveelheid nieuwe produkten op de schappen in Japan is haast niet bij te houden. Iedere dag komen er nieuwe produkten bij en iedere dag verdwijnen er weer produkten waar je net een beetje aan begon te wennen.

De snelheid waarop nieuwe produkten op de markt komen (en verdwijnen) is haast onvoorstelbaar. Zo verkocht (instant noodle soep) het afgelopen jaar 170 verschillende producten, meer dan het dubbele vergeleken met het jaar ervoor.

Bij alle produkten in Japan zie je deze verkorting van de levenscyclus van nieuwe produkten. Een van de nieuwe modellen van verkocht nog maar 60 procent van haar maandelijkse verkopen drie maanden na de introductie.

De marketing directeur van Nissan heeft met spoed om meer marktonderzoek gevraagd om uit te zoeken waar deze uitzonderlijk korte kevenscyclus door veroorzaakt wordt.

Nog een voorbeeld. In de afgelopen 12 maanden is het meest verkochte merk digitale camera 7 keer van merk veranderd (kijkend naar de verkopen in alle Camera winkels).

Het best verkochte merk in een bepaalde maand kan zakken naar het slechts verkochte merk een maand later. Vroeger werd vaak het begrip 'sen mittsu' (sen=1.000, mittsu=3) gebruikt om aan te tonen dat drie op de duizend launches succesvol zijn.

Tegenwoordig word gesproken over 'sen futatsu' (futatsu=2).

Deze uiterst volatiele markt zorgt voor twee grote uitdagingen voor de Japanse marketeer:

1) Hoewel Japan bekend staat om haar technische innovaties, staat het consument gedreven innovatie 'gateway' process nog in de kinderschoenen. Veel technisch gedreven innovaties zijn niet ontstaan uit niet vervulde consumentenbehoeften maar uit nieuwe technische mogelijkheden.

Japanse producenten staan vaak nog wat huiverig tegenover het betrekken van, en het luisteren naar, consumenten in het innovatie process. En hoewel er een hele nieuwe generatie Japanners uit de schoolbanken is gekomen die open staan voor nieuwe ideeen, graag met de producenten mee willen denken, creatief en ruimdenkend zijn, zijn veel van de marketeers nog van de oude generatie.

Deze oudere generatie Japanners is nog erg hierarchisch en behoudend. Deze generatiekloof maakt het soms lastig voor Japanse bedrijven om een continue stroom klantgedreven innovaties te kunnen garanderen.

Een prachtinge uitdaging voor ons bij om onze 'consumer driven innovation gateway' te introduceren in Japan.

2) De moloch onder de reclamebureaus in Japan is . Met 60 procent marktaandeel beheerst dit voormalig staatsbedrijf de Japanse advertising markt. Aangezien ze de rechten hebben van het meerendeel van de populaire televisiekanalen, is de oplossing voor iedere nieuwe launch simpelweg meer 30-seconden tv-commercials.

Waarom creatieve oplossingen bedenken, of online communicatie kanalen aan te bieden wanneer klanten bijna gedwongen zijn zaken met je te doen? Echter, gedwongen door een beperkt communicatie budget en een toenemende hoeveelheid nieuwe launches, klopt een groeiend aantal klanten aan bij kleinere en meer creatievere agencies zoals Ogilvy, JWT en Grey Advertising.

Je ziet in Japan dan ook een sterke groei in alternatieve communicatie strategieën zoals promoties (loop op een zaterdag door en je wordt werkelijk doodgegooid met de meest creatieve promotie activiteiten) en online advertising.

Heb je plannen om je op de japanse markt te storten, zorg dan voor een gevulde pijplijn met 'consumer driven' innovaties en een marketingcommunicatiestrategie die dit kan ondersteunen (zowel financieel als het gebruik van alternatieve kanalen).

Alleen de bedrijven die sterk zijn in innovatie en een slimme communicatiestrategie hebben, zullen op langere termijn succesvol zijn in de Japanse markt.

Ik wens jullie allen veel succes.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in