Philip Morris wint SponsorRing Oeuvreprijs 2004
De jury van de SponsorRingen, dit jaar onder voorzitterschap van Martijn Sanders, sprak met het toekennen van deze prijs zijn waardering uit voor de jarenlange aanwezigheid van de onderneming als sponsor. De jury roemt Philip Morris als innovatief platformbouwer. Het juryrapport zegt: ‘Met alle bedenkingen die er zijn wat betreft roken en volksgezondheid heeft Philip Morris op een vernieuwende manier invulling gegeven aan het begrip sponsoring’.
De tabaksfabrikant is onder meer sponsor geweest van Marlboro Flashbacks, Chesterfield Labelland, Marlboro Masters en de Philip Morris Kunst Prijs.
Naast Philip Morris was ook branchegenoot Koninklijke Theodorus Niemeyer genomineerd. Beide bedrijven hebben hun sponsoractiviteiten overigens moeten beëindigen vanwege de invoering van de tabakswet vorig jaar.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuIn de categorie Sport ging de SponsorRing naar Holland Casino voor de sponsoring van de Eredivisie. ‘Holland Casino Eredivisie is het toonbeeld van een geïntegreerde sponsorcase met een van begin tot eind goed ontwikkeld platform, zowel communicatief en promotioneel, zowel ingevuld door Holland Casino als door de Eredivisie’, schrijft de jury. Ook deze sponsor moet overigens de sponsoring stopzetten onder druk van de overheid. ‘Het ultieme bewijs van een succesvolle sponsorcase’, aldus een cynische jury.
Telecomprovider Orange won de SponsorRing in de categorie Maatschappij voor zijn sponsoring van War Child. ‘Orange en War Child zijn twee organisaties die naadloos op elkaar aansluiten. Niet alleen met geld, maar juist ook met middelen, kennis en mensen van Orange zelf wordt de samenwerking van A tot Z volledig ingevuld’, zo oordeelde de jury.
Unilever-merk Glorix won in de categorie Kunst voor de opvallende sponsoring van de toiletten op De Parade. Een opvallende case volgens de jury: ‘Als je als merk in een markt met een lage interesse voor het product op een evenement op zo’n uitgesproken en passende manier kunt inspelen op het ümfeld, toont dat lef en humor. Dit zijn de krenten uit de pap op sponsoringgebied waarbij sprake is van een juiste doorvertaling, geïntegreerd, nieuw en verfrissend’.
Heineken, dat dit jaar in totaal vier keer genomineerd was, won twee SponsorRingen. In de categorie Cultuur & Entertainment kreeg Holland Heineken House eindelijk een SponsorRing. Het was de derde keer dat het Holland Heineken House genomineerd was.
Het juryrapport: ‘Niemand draait meer om de sponsoring door Heineken heen, zelfs de Nederlandse sportpers niet. Het Holland Heineken House is een zelfstandig naamwoord geworden. Het betekent feest en geeft op een geweldige manier vorm aan de beleving van het Oranje-gevoel. Het Holland Heineken Huis staat inderdaad als een huis. Een onmisbaar instituut’.
In de categorie Media won Heineken een Ring voor hun betrokkenheid bij het tv-programma 6Pack. ‘6Pack is het voorbeeld van een nieuwe vorm van marketing: ‘underground marketing’. Innovatief als marketinginstrument en als mediaplatform. Dat Heineken de programmamakers de vrijheid geeft om dit programma te maken is bijzonder. Een slimme manier van het biermerk om in contact te blijven met een jongere doelgroep. De meest innovatieve case van 2004’, aldus de jury.
<
De SponsorRingen werden voor de vijfde keer in successie uitgereikt. De organisatie is in handen van de Stichting Sponsor Ringen. Alle sponsoringprofessionals konden succesvolle cases aanmelden die zich in de periode september 2003 tot en met augustus 2004 hebben afgespeeld. Vervolgens kwalificeerden Vakjury’s per categorie tien cases die in aanmerking kwamen voor een nominatie. Een Voorjury, die bestond uit een aantal sponsoringprofessionals, bepaalde in overleg met de Vakjury-voorzitters welke vijf cases per categorie daadwerkelijk werden genomineerd. De genomineerden overlegden vervolgens alle informatie over hun case aan de onafhankelijke Hoofdjury, die uiteindelijk bepaalde welke cases de SponsorRing kregen toegewezen.
De Hoofdjury voor de SponsorRingen 2004 bestond uit:
- Martijn Sanders (voorzitter), directeur Concertgebouw/voorzitter AVRO
- Otto van der Harst, Managing Director PPGH/JWT Groep
- Fred Schipper, directeur Trendbox
- Erik Kip, CEO Initiative Group
- Don Kouwenhoven, Partner Project X
- Michiel Dieperink, FremantleMedia Licensing Worldwide
- Nathalie Smeeman, Hoofd Communicatie & Marketing NOC*NSF
Ad Maatjens (Sponsor Magazine) was secretaris van de Hoofdjury. Han Nieman (OZ Consult) was adviseur van de Hoofdjury namens de Stichting Sponsor Ringen.
Reacties:
Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.
Ja, ik wil lid wordenLog InOm een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid