Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeers: ‘Purpose belangrijkste factor bij voorkeur werkgever’

Unilever staat wereldwijd in de top 3 van meest aantrekkelijke werkgevers voor marketeers.
Purpose matters
Purpose matters
Purpose matters
Purpose matters

Onderzoek van de World Federation of Advertisers (WFA), de overkoepelende bond van adverteerders wereldwijd, wijst uit dat bedrijven c.q. merken door marketeers aantrekkelijk worden gevonden om voor te werken, als zij een sterke en heldere purpose en missie hebben. Dat is althans de factor die bovenaan hun lijstje staat. Als tweede pre noemen zij ‘sterke merken in het portfolio’ en als derde ‘een solide staat van dienst’.

related partner content for mobile comes here

Uit het onderzoek, dat wereldwijd werd gedaan onder 430 respondenten, blijkt dat er nogal wat cultuurverschillen zijn. Purpose wordt bijvoorbeeld een stuk minder belangrijk gevonden door media- en digitale markeers, marketeers die gestationeerd zijn in Zuidoost-Azië en door beginnende marketeers.

Man/vrouw

Ook zijn er wel verschillen te zien tussen mannelijke en vrouwelijke marketeers. De mannen vinden het belangrijker om te werken voor bedrijven met sterke merken in het portfolio, terwijl vrouwen meer aanslaan op duurzame en ethische businessmodellen. Dat laatste geldt trouwens ook voor marketeers die in Europa gestationeerd zijn.

Goede voorspellers voor het aantrekken van marketingtoptalent, zo blijkt althans uit het WFA-onderzoek, zijn 1. Een klantgerichte filosofie, 2. Een focus op innovatie en 3. Een ijzersterke reputatie in het kweken van marketingtalent. Als meest aantrekkelijke werkgever noemde de respondenten eerst Apple en daarna Unilever en Procter & Gamble. 7 procent vindt zijn huidige werkgever het meest aantrekkelijk.

Over het onderzoek

Het onderzoek kwam tot stand in samenwerking met twaalf nationale adverteerdersbonden, waaronder die van de VS, het VK, Brazilië, Zuid-Afrika, Australië en in Europa verder onder andere Ierland en Portugal. (De Nederlandse BVA nam geen deel aan het onderzoek.) Meer dan 430 marketeers werden ondervraagd.  

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in