Overslaan en naar de inhoud gaan

Interview: Adverteerder wil nog altijd in premium omgeving

Directeur en oprichter Tjeerd Kooij stapt na vijftien jaar op bij online advertentienetwerk Webads. In een brief naar de relaties maakte…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

1. Verrassend, na al die jaren.
‘Voor jou wel en voor heleboel anderen ook. Maar voor mij niet zo.’

related partner content for mobile comes here

2. Vijftien jaar is lang genoeg geweest, het mooiste hebben we wel gehad?
‘Ik loop hier al best een tijdje mee rond. Webads is nog steeds een geweldig bedrijf en het is een heel leuke markt om in te werken. Alleen heb ik steeds vaker het gevoel dat ik hetzelfde aan het doen ben. Ik voel erg de behoefte om uit die comfort zone te stappen en te kijken wat ik nog meer kan. Dat heb ik een aantal maanden geleden bij mijn medeaandeelhouders voorgelegd. Die stonden niet meteen te juichen, maar ik heb toch heel sterk het gevoel dat ik dit moet doen.’

3. Als je uit je comfort zone wilt stappen, hoe ver wil je dan daaruit weg ?
‘Daar heb ik nog niet zo heel erg over nagedacht. Er is een aantal dingen waar ik veel energie uit haal: de gesprekken met uitgevers, over hoe om te gaan met veranderende media; maar zeker ook het adviseren van jonge ondernemers en start-ups. Dus ja, hoe ver ga je dan weg. Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat ik gá doen en een klein beetje wat ik wíl doen.’

Zoek je het binnen de online advertising wereld of heel ergens anders?
‘Het kan allebei. Alles ligt nog open.’

4. Webads begon in de begindagen van het internet, is enorm omhoog geschoten en was leading als online advertentienetwerk. Dat is alweer een tijd geleden. Een concurrent als Adlink is al lang verdwenen, maar jullie hebben ook wel een paar tikken gehad. Webads nu is niet meer het Webads van een paar jaar geleden.’
‘Nou ja, de markt is gewoon veranderd. Wij hadden ook niet bedacht dat een Google en Facebook zo groot zouden worden. Dat heeft natuurlijk ook effect op ons bedrijf. Het is een sterk veranderende markt. En daar moeten wij ook mee omgaan.’

5. Zie jij nog wel toekomst voor dit soort netwerken. Je hoort vaak genoeg zeggen: alles gaat naar automated en de rest is voor Google?
‘Wij zien ook dat online sales geautomatiseerd gaat worden. De manier van verhandelen en plaatsing zal sterk veranderen. Maar er blijft behoefte aan advies over hoe je advertising kunt inzetten en er zo’n hoog mogelijke yield uit kunt halen. Als je als uitgever nu met geautomatiseerde systemen aan de slag gaat, ben je letterlijk een nummertje. Je moet heel goed kunnen uitleggen wat er achter dat nummertje zit.’

Je moet echt je best doen om bij adverteerders de meerwaarde aan te geven, waarom je je boodschap bij die titel moet plaatsen?
‘Er is niet zo heel veel moeite voor nodig om dat uit te leggen. Adverteerders willen nog altijd in een premium omgeving. Alleen moet je wel duidelijk kunnen maken, waar ze dan terecht kunnen. Welke mensen ze daar kunnen bereiken, welke mogelijkheden er zijn en hoe ze dan het beste de dialoog kunnen aangaan met de doelgroep. En, wat natuurlijk best vervelend is: het ontbreken van een geaccepteerd bereiksonderzoek. Dat maakt de markt niet transparanter en maakt dat het best wel hard werken is om dit duidelijk te maken.

6. Lastig is dat je als online advertentienetwerk niet alleen met adverteerders te maken hebt, maar ook met publishers die je moet overtuigen dat het verstandig is om de sales bij jullie onder te brengen. Als je daarmee succesvol bent, zie je dat ze dit weer zelf naar zich toe trekken.
‘Tja, dat is wel iets waar we langzamerhand wel een beetje gewend aan raken. Gelukkig is er elk jaar weer nieuwe aanwas. Dit jaar is er OV9292.nl bijgekomen. We zijn net een samenwerking aangegaan met Vakantieveilingen.nl. Dat zijn allemaal uitgevers met hoge volumes en zeer hoog bereik, die toch moeite hebben met die advertentie exploitatie. We hebbben ook veel uitgevers in ons netwerk, zoals VI.nl en IEX.nl, die een deel van de online advertising zelf doen. Wij vullen dat aan en ondersteunen hun online salesteam. Dus je ziet dat die rol heel erg verandert.’

7. Dus als ik zeg: de kapitein verlaat het zinkende schip.
‘Nee, dit komt puur vanuit mezelf. Het is een keuze om na zoveel jaren wat anders te proberen. Dat was een lastige beslissing, omdat het toch m’n eigen kind is. Ik blijf de komende maanden nog betrokken, deels om taken over te dragen, maar vooral ook om kennis en ervaring te delen. Vanuit het kantoor zal ik dan kijken wat er nog meer te doen is.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in