Gedragslijn e-mailafhandeling door overheden


Van Zuijlen riep alle overheidsinstellingen op ombetere prestaties te leveren bij het beantwoorden van e-mail. 'Het gaathier om heel gewone fatsoensregels. Dat lijkt me niet teveel gevraagd',aldus Van Zuijlen. Onlangs bleek uit onderzoek dat bijna de helft van deNederlandse overheden e-mail niet beantwoordt.
Burger@overheid komt niet alleen met een gedragslijn; sinds gisteren iser ook een meldpunt waar burgers terecht kunnen met vragen en klachtenover de afhandeling van e-mail door overheden. Het meldpunt is te vindenop:www.burger.overheid.nl/meldpunt
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe gepresenteerde gedragslijn draagt het motto 'Altijd antwoord, tijdigantwoord'. In de gedragsregels staat dat elke overheidsinstelling pere-mail bereikbaar moet zijn en dat men altijd een ontvangstbevestigingmoet sturen. Eenvoudige vragen moeten binnen twee werkdagen beantwoordworden. Het gaat dan om bekende feiten, zoals openingstijden,parkeerregels of vergunningprocedures. Moeilijke vragen kunnen meer tijdin beslag nemen. In ieder geval moet de afzender binnen 10 werkdagen tehoren krijgen hoe lang de beantwoording gaat duren.
De gedragslijn roept overheden op om duidelijk te zijn over de wijzewaarop men omgaat met e-mail. Bij voorkeur staan de richtlijnen op deeigen website, zodat de burger weet waar hij aan toe is. Ook dringt degedragslijn er op aan dat overheden hun prestaties gaan meten en bekendmaken. De gedragslijn is te vinden op: www.burger.overheid.nl/e-mailgedragslijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid