Overslaan en naar de inhoud gaan

Folderaars gaan in hoger beroep tegen uitspraak Ja/Ja-sticker

Invoering opt-in systeem in Amsterdam per 1 januari staat op losse schroeven.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De rechtbank oordeelde vorige week (22 november) dat de Gemeente Amsterdam de Ja/Ja-sticker mag invoeren. Met dit opt-in systeem wijkt Amsterdam af van het landelijk geldende opt-out systeem (de Ja/Nee- en Nee/Nee-stickers). De procederende partijen MailDB (de brancheorganisatie van folderverspreiders), KVGO (drukkers) en Spotta zinspeelden er toen al op dat ze in hoger beroep zouden gaan in deze kwestie.

related partner content for mobile comes here

Die belofte lossen zij nu in. MailDB, KVGO en Spotta vinden dat een juridische basis voor de uitspraak ontbreekt en dat de belangen van de sector 'niet of in ieder geval onvoldoende' zijn betrokken in de besluitvorming. Ook zou de invoering van de Ja/Ja-sticker onzorgvuldig zijn voorbereid. De partners vinden verder de uitspraak van de rechtbank onvoldoende overtuigend gemotiveerd.

Omzet mislopen
De invoering van de Ja/Ja-sticker houdt in dat  huishoudens een sticker op de brievenbus moeten plakken als zij reclamedrukwerk wensen te ontvangen. De vrees is dat slechts een minderheid van de consumenten hiertoe bereid zal zijn, met verlies van inkomsten als gevolg voor de verspreiders en drukkers. Bovendien zouden middenstanders omzet mislopen door het grotendeels wegvallen van een reclamemedium.

De bedoeling was om Ja/Ja-sticker per 1 januari in te voeren. Door het hoger beroep komt die datum op losse schroeven te staan. De rechtmatigheid van de invoering van de sticker staat nu niet vast, stellen de bezwaarmakers. 'Pas na een uitspraak in hoger beroep wordt duidelijk of gemeenten bevoegd zijn om zelfstandig tot invoering van de Ja/Ja-sticker over te gaan en zo ja onder welke voorwaarden.'

Campagne voor Ja/Ja-sticker
Ondertussen gaan partners wel doro met het voorbereiden van de uitrol van het opt-in systeem zoals de gemeente Amsterdam dat voorstaat. Zo lanceerde MailDB onlangs de campagne Zetjebrievenbusopgroen. De campagne is erop gericht om alle Amsterdammers te voorzien van een JA-sticker. Hiermee kunnen zij aangeven dat zij ongeadresseerde folders willen blijven ontvangen.

Verder zijn winkels in Amsterdam voorzien van posters en displays met stapels JA-stickers, terwijl de stickers tevens huis-aan-huis zijn verspreid methet folderpakket.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in