Overslaan en naar de inhoud gaan

Eerbetoon aan Rijk de Gooijer bij Reclameklassiekers

Rijk de Gooijer is de acteur met de meeste reclameklassiekers op zijn naam. Daarom werd hij gisteren geëerd in de Beurs van Berlage.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gisteravond werd hij in aanwezigheid van familie, vrienden en reclamemakers in het zonnetje gezet. De Gooijer (85) had de hoofdrol in reclameklassiekers 'Het Bier is weer Best', C&A , Paturain, Reaal Verzekeringen en KPN Telecom. Van 'Goed gedaan, jochie!' voor Paturain en 'Foutje bedankt!' voor Reaal tot de sketches voor C&A (met Johnny Kraaikamp sr) en KPN Telecom (met Maarten Spanjer).
In aanwezigheid van onder andere zijn zoon Rijk de Gooijer jr, Maarten Spanjer, Peer Mascini, Frans Weisz, en een aantal reclamemakers die met hem hebben samengewerkt, is er een eerbetoon uitgebracht aan de man die 'de reclameklassieker onder acteurs' mag worden genoemd.
Jan Knaap namens het ReclameArsenaal: 'Er is geen acteur in Nederland die in meer Reclameklassiekers heeft meegedaan. Rijk is altijd reclame voor reclame geweest. Reclame met een lach. Reclame, zoals we reclame graag zien. Reclame waar we van houden.'
De reclamemaker met de meeste reclameklassiekers op z'n naam, waaronder die van Paturain – Bart Kuiper van Leukwerkt Worldwide – richtte ook nog persoonlijk het woord tot De Gooijer: 'Dankzij jou werd een van mijn eerste tv-campagnes leuk. Zoals je elke reclame waaraan je meedeed leuk maakte. "Goed gedaan jochie" werd dankzij jou een gevleugelde uitdrukking.'
De Gooijer zelf was zeer verguld en zegde het aanwezige publiek spontaan toe dat hij de aan het eerbetoon verbonden prijs niet bij het Gouden Kalf zou bewaren, maar op een mooie plek thuis (in 1995 gooide hij onderweg naar huis deze filmprijs uit het raam van de 'televisietaxi' van Maarten Spanjer).
De tentoonstelling 100 jaar is nog tot en met 6 maart te zien in de Beurs van Berlage.

related partner content for mobile comes here

Klik foto voor een vergroting.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in