Overslaan en naar de inhoud gaan

Culturele sector zoekt vooral marketeers en communicatieprofessionals

Analyse van vacatures afgelopen jaar laat sterke groei zien
Miniatuurvoorbeeld
Sterke groei marcom-vacatures cultuur
© Fergregory / 123RF
Miniatuurvoorbeeld
Sterke groei marcom-vacatures cultuur
© Fergregory / 123RF

In de culturele sector is er vooral vraag naar marketing- en communicatiemedewerkers. Ongeveer de helft van de top-10 aan meest gevraagde beroepen betreft functies in de marketing, communicatie en PR. Deze marcom-functies groeien in populariteit, hun aandeel in de top-10 is in 2017 verdubbeld ten opzichte van 2015.

Dat blijkt uit onderzoek van Bureau Lahaut, dat de vacaturecijfers onder de loep nam in de culturele sector in het afgelopen jaar. Het deed dit met behulp van cijfers van Jobfeed, een big data-tool voor de online vacaturemarkt.

Er zijn in 2017 bijna 5.000 unieke culturele vacatures online geplaatst, aldus Lahaut, zowel voor betaalde als onbetaalde functies. Dit is een stijging van 10 procent ten opzichte van 2016. Vacatures voor betaalde functies zijn ten opzichte van 2016 met 24 procent toegenomen, iets hoger dan het Nederlands gemiddelde.

Met 37 procent van de culturele vacatures heeft Noord-Holland het hoogste aandeel, een groot deel daarvan in Amsterdam. Op de tweede plaats staat Zuid Holland met 18 procent van de culturele vacatures. De provincie Noord-Brabant steekt daar met een aandeel van 7 procent schraal tegen af aangezien 15 procent van de Nederlandse bevolking er woont. Ook Limburg en Overijssel zijn ondervertegenwoordigd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in