Overslaan en naar de inhoud gaan

AH komt met tweede commercial met Ilse (en die zal de discussie niet stoppen)

Opvolger in nieuw reclameconcept, dit keer ‘de lekkerste herfstgerechten, maar dan makkelijk’.
Beeld uit de tweede commercial met Ilse
Beeld uit de tweede commercial met Ilse

Binnen drie weken nadat Albert Heijn zijn nieuwe positionering, huisstijl en reclameconcept presenteerde, heeft de supermarkt een tweede commercial met supermarktmanager Ilse uitgebracht. Dit keer gaat het over de verspakketten met ‘de lekkerste herfstgerechten, maar dan makkelijk’.

related partner content for mobile comes here

Albert Heijn zet met Ilse (gespeeld door Randy Fokke), het ‘dagelijkse lekker drukke’ leven van tegenwoordig centraal, en dat is ook in de tweede commercial te zien, bekijk hem onderaan dit stuk. Ilse werkt, veegt de bladeren van de stoep, hakt in pompoenen, laat haar haar doen dat daarna natregent langs het sportveld, en laat haar gamende man de makkelijke maaltijd maken.

'Schrijnend en schlemielig'

De nieuwe commercial zal de discussie die uitbarstte na de eerste waarschijnlijk niet doen verstommen. Critici als Marjet Heins en Japke D. Bouma vinden het een karikatuur van de werkende vrouw. Bouma: ‘Als de baas een vrouw is is het een sloof die ook nog het huishouden erbij moet doen’.

Michel Jansen noemde het schrijnend dat Ilse ‘op z’n zachtst gezegd een beetje schlemielig is neergezet.’ Het ‘typetje’ Harry Piekema is volgens hem opgevolgd door het stereotypetje Ilse. ‘Echt een gemiste kans in een tijdgeest die - op weg naar een duurzame samenleving - vraagt om waarden als warmte, sensitiviteit, betrokkenheid, aandacht en empathie.’

'Ilse sluit aan bij klant'

Er was ook veel steun op te tekenen voor de nieuwe reclamekoers van Appie. In een artikel op Adformatie lieten deskundigen zich behoorlijk lovend uit over de keuzes. Mary Hoogerbrugge, positioneringsdeskundige, vindt het meer op de klant gericht dan met Piekema. ‘Die stond voor zijn assortiment. Dat ging niet over de klant. Ilse sluit wél heel sterk aan bij de klant en is geschikt voor mooie verhaallijnen waar mensen zich mee willen identificeren.’

Ook op het gebied van emancipatie hoeft AH zich niet te schamen, vindt Dick van der Lecq. Hij wijst op het feit dat AH een vrouw als ceo heeft: ‘Laat de fatsoenspolitie dan échte emancipatieboeven vangen.' Bovendien raakt Nederland  gegarandeerd verliefd op de niet-perfecte Ilse. ‘En nog duurzaam ook, met deze campagne kun je weer jaren vooruit. Wat wil je nog meer.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Oude blanke man

Haha geweldig. De fatsoensrakkers van de policor gestapo herkennen hun gedroomde paradijs niet in de ah commercials. de ah commercial zet perfect de staat van het land neer. Voor mij een hele geruststelling.

Martin de Munnik

Ik sluit me aan bij de positvo's. Een goede strategie in een slim, duurzaam creatief concept. Spannend ook; Jumbo-gezinnetje vs AH-gezinnetje. Met de laatste kunnen meer mensen zich vereenzelvigen. Vreemd genoeg hoor ik niemand over de executie. Er zitten nogal wat neuro-don'ts in. Sommige scenes zijn te snel gesneden. Werkelijke belofte aan het eind veel te kort. Mensen genieten niet van het eten. Er wordt door elkaar heen gepraat en gezongen. En dan moet je ook nog eens een berg tekst lezen. Maar goed, laat dat een paar kinderziektes zijn van een geslaagde transitie.

Martin de Munnik

Oh. nog één ding. Die aanbiedingstune met het basloopje, snel weer terug een noooit meer wegdoen. Die tune is inmiddels een hardwire geworden, ingebrand in het brein. Het onbewuste signaal voor koopjes.

Ik bedoel het goed

Opening, het stort regent en de vrouw deelt haar paraplu niet. Lekkere vriendin ben je dan.
Voetbal, wie staat er zo in de regen , als je regenjas aan hebt met capuchon (het is geen Adrelon commercial).
Zoveel tekst dat je eindboodschap mist, dat worden geen boodschappen meer.



Oh en hoezo duurzaam? Er zijn al 5+ pompoenen gesneuveld oh en de verpakkingen zitten toch ook nog toch in plastic?

Maaike

Lijkt dit niet gewoon op de commercials/reclame van de Jumbo maar met dit keer de vrouw als ‘sukkel’? Dus de (werkende) vrouw schiet tekort? Het is wel grappig, al zal een feminist er niet om kunnen lachen... humor beklijft in reclame!

Paul

Jemig, vinden we dit nu echt belangrijk??

Bart

Ach, de manier waarop Ilse neergezet word, vind ik nog wel ok. Ze is de manager, de moeder en de huisvrouw en dat zal niet heel veel anders zijn dan in een gemiddeld Nederlands gezin waar veel vrouwen alle ballen in de lucht proberen te houden. Het is de kracht van het uitvergroten en er een komische draai aan geven. Ik vind de commercials wel symphatiek.
Maar iedereen heeft het over de wijze waarop Ilse neergezet word in de commercial... Als je dan wil zeuren: waarom geen opmerkingen over de rol van haar vriend / man (die Bart)? Ik snap dat vrouwen emancipatie een dingetje is voor velen. Waarom vallen wij mannen dan niet over het feit dat die Bart in deze reclame als een lulletje lampenkatoen die niets kan en niets uitvoert in huis.... Of is het recht op die discussie alleen voorbehouden aan de feministen in dit land (dikke knipoog)?

C de Jong

Frans Muller als travestiet. Nou en? Vroeger hadden we Dick Boer als halfgare supermarkt-franchiser. Die zapte je ook weg. Die filmpjes worden voor niets anders gemaakt dan om weg te zappen. En als je ze desondanks te vaak tegenkomt op tv, dan boycot je AH. Dat doe ik al jaren.

Mirjam

Zo vaak op tv dat het niet leuk meer is

Martin

Te vaak voor de tv dat het niet leuk meer is?

Herrie

Waar ken ik Randy Fokke toch van?

Freek

Superleuke reclames nu van de AH. En Randy Fokke is zeer prettig om naar te kijken.

Aad Nieuwenhuijse

Bij de laatste reclame filmpje op tv zitten de deksels verkeerd van de krab en garnalen salades

Helmig Kasper

Waardeloos, namaak Jumbo

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in