#First richt zich primair op de groep 13- tot 19-jarigen, een doelgroep die steeds minder televisie kijkt.
De tv-zender start met vijf dagen in de week één uur live-uitzending, maar spreekt tegelijk de ambitie uit om snel uit te breiden. De eerste twee programma's die te zien zijn op de zender zijn 'First Gaming' en het entertainmentprogramma 'AAA!!!'.
Ziggo biedt het platform #First zendruimte, waar populaire YouTubers als Veras Fawaz (Fijne Vrienden), Joost Klein (Eenhoornjoost), Defano Holwijn, Darcy Lazar (De Theemutsen) en Thomas Smagge (Theaumes) achter 'de knoppen' zitten. Tezamen is het presentatietalent goed voor een bereik van meer dan 1,5 miljoen abonnees op YouTube en andere online kanalen.
'Het is echt niet zo dat wij en onze kijkers TV als medium niet tof vinden, we herkennen ons gewoon niet meer in de programma’s die worden uitgezonden', stelt programmamaker Veras Fawaz.
De YouTubers gaan niet hun online filmpjes recyclen voor tv, maar willen naar eigen zeggen ‘tv over een nieuwe boeg gooien’. Alle #First-programma’s zijn vrijwel live, gericht op interactie met de kijkers thuis. De YouTubers doen tegelijkertijd redactie, productie en regie, zoals ze dat ook voor hun eigen online kanalen gewend zijn. Daarbij worden de YouTubers - waar nodig - ondersteund door producent NewBeTV.
Volgens BuzzE gooit #First naast de programmering, ook het commercialblok over een andere boeg. Op de zender zullen geen spotjes te zien zijn die elders ook worden vertoond. Commercials moeten speciaal voor #First worden gemaakt, geheel in stijl en tone-of-voice van de zender.
De eerste uitzending start op maandag 7 december om 15:30 op Ziggo-kanaal 13.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!