Ziektekostenpremies gebruikt voor reclame

De zorgverzekeraars hebben de recente verhogingen van de ziektekostenpremie gebruikt om hun reserves te vergroten. De verzekeraars gaven in 2004 nauwelijks meer uit aan zorg, maar brachten per verzekerde wel gemiddeld 54 euro extra in rekening.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar de jaarverslagen van de veertig grootste zorgverzekeraars. Die hebben een verwaarloosbaar deel van de premiestijgingen en extra stortingen door de overheid in 2004 uitgegeven aan extra budget voor de zorg.

De premies zijn vooral gebruikt om de reserves te verhogen. Deze financiële buffers gebruiken de verzekeraars gedeeltelijk voor het reclame-offensief rond het nieuwe zorgstelsel en voor het geven van premiekortingen aan klanten.

Per verzekerde kregen de zorgverzekeraars in 2004 in totaal 1636 euro op hun bankrekening bijgeschreven. Dat is 59 euro meer dan een jaar eerder.

De extra winst is te danken aan afspraken met de farmaceutische industrie. Onder zware druk van het kabinet schroefden die de prijzen voor bepaalde merkloze medicijnen terug. Koploper bij het uitwringen van de premiebetaler is Axa, sinds december 2004 onderdeel van Achmea, dat 546 euro aan premie niet in de zorg investeerde.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie