YouTube oprichter Chad Hurley heeft in een interview met de BBC laten weten dat ze druk in de weer zijn met het uitwerken van een rev-share model op basis van de advertentie inkomsten.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat mensen die video-content uploaden ook de interlectueel eigenaar zijn van de beelden. Moeilijk zal het allemaal niet zijn om dit model te bouwen en op basis van vertoningen uit te betalen. Het probleem zit hem veel meer in het borgen van de copyrights.
Het zal er op neer komen dat men iedere video eerst zal moeten beoordelen. Toelaten aan het toeval zal een te groot risico zijn. Het model is dat voorafgaande aan de video een video-ad wordt toegevoegd. Over revenue-sharing van Google-Adsense ads die tevens kunnen worden getoond wordt niet gesproken.
Het model kan verder bijdragen aan de uitrol van Google Video Ads. Hier kan de adverteerder straks zelf kiezen op basis van tags of hij zijn video-ad gekoppeld wil hebben. Google zal op basis van dit model zeker in staat zij om een heleboel nieuw geld op te halen en op dit gebied marktleider te worden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!