In de periode januari tot en met maart 2008 zijn de wereldwijde mediabestedingen met 4 procent toegenomen. In deze periode zijn de bestedingen in Afrika met 16 procent gegroeid, Azië Pasific noteerde een groei van bijna 10 procent. In de meer ontwikkelde regio’s Noord-Amerika en Europa was de groei aanmerkelijk lager (Noord-Amerika +1% en Europa -0,4%). Hierdoor is hebben deze twee werelddelen één procentpunt aandeel verloren aan Azië Pacific.
De media- en reclamemarkt in Europa (Duitsland, Italië, Nederland, Noorwegen, Spanje, Zwitserland, Turkije, Verenigd Koninkrijk) vlakte af in de eerste twee kwartalen van 2008. Televisie, verantwoordelijk voor 50 procent van de mediabestedingen op de Europese mediamarkt, liet als enige mediumtype een groei zien (+2,2%). De gestage groei van veel Europese landen en de effecten van economische onzekerheid hebben invloed op de advertentiebestedingen. De verwachting is echter dat de Uefa Euro Cup 2008 en de Olymische Spelen 2008 een positieve invloed zullen hebben op de advertentiebestedingen in de tweede helft van dit jaar.
Het recent gelanceerde Global AdView Pulse moet een volledig overzicht geven van actuele trends en ontwikkelingen in de media- en reclamemarkt. Door harmonisatie van data moet Pulse een consistent beeld geven van de trends binnen branches, wisselkoersen en tijd. Van ieder land is verder een aantal economische parameters toegevoegd en geven experts uit ieder land commentaar op de trends in hun markt om de ontwikkelingen te verduidelijken. Global AdView Pulse rapporteert over 26 landen wereldwijd. De mediabestedingen in Noord- Amerika, Azië Pacific, Europa en Afrika worden in kaart gebracht.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!