Webinar statistieken – eerst zien, dan geloven! (Deel 2)

Dat webinars aangeprezen worden als marketing- of communicatietool is leuk en aardig, maar vaak niet genoeg om collega’s of het management te overtuigen. Voor veel bedrijven is het inzetten van een webinar nieuw, en nieuwe dingen worden niet altijd met open armen ontvangen. Het is daarom belangrijk om goed inzicht te hebben in de effectiviteit en het gebruik van de webinars. Praatjes vullen geen gaatjes; statistieken doen dat gelukkig wel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorige week schreef ik al een eerste blog over . In dit tweede deel ga ik in over wat de beste dag en tijdstip is voor een webinar en wat je kan verwachten qua Show - no-show opkomstpercentage bij een webinar.

Beste tijdstip voor een webinar
Ga je het webinar op een maandag geven, of op een dinsdag? En hoe laat gaat dat webinar dan plaatsvinden? Het meest geschikte tijdstip van een webinar is afhankelijk van jouw doelgroep.
onderzocht 8.200 online meetings in 6 maanden en concludeerden dat de beste tijd tussen 12:00 en 15:00 valt. Webinars zouden het meest effectief zijn als deze worden gegeven
op dinsdag, woensdag of een donderdag.

Company Webcast (bekend van webinar.nl en webcast.nl) geeft daarentegen aan dat financiële instellingen als , , of , liever een webinar geven om 20:00 uur ’s avonds, omdat zij zich richten op particulieren/consumenten. Overdag zijn deze mensen namelijk aan het werk. Verdiep je dus in de doelgroep en bepaal vervolgens het tijdstip en de dag.

Show – no-show bij een webinar
Hoeveel mensen gaan een webinar bijwonen? Wat kun je als organisator verwachten? Daar is helaas geen duidelijk antwoord op te geven, aangezien meerdere factoren hierbij rol spelen. Het doel van het webinar is van grote invloed op het opkomstpercentage deelnemers. Maar uiteraard ook hoe je de herinneringen uitstuurt en de zaken praktisch hebt georganiseerd. Als men na de inschrijving niets meer van je hoort, wordt de dag en de tijdstip wellicht vergeten. We hebben enkele benchmark cijfers met betrekking tot opkomstpercentages bij soorten van webinars gevonden:

1. Organiseer je een verkoop-achtige webinar? Reken dan niet op veel aanwezigen. Het percentage deelnemers hangt hier rond de 33%. Ongeveer twee derde van de inschrijvingen zal
niet komen opdagen.
2. Organiseer je een webinar over een heel bijzonder of specifiek onderwerp? En, richt je de pijlen op een specifieker publiek met specifieke interesses; dan is het opkomstpercentage ongeveer 50%.
3. Communiceren met klanten levert 60 tot 65% aanwezigen op.
4. Interne trainingen en communicatie met medewerkers leveren een hoog percentage op van 80 tot 85%.
5. Het hoogste percentage komt van evenementen waarvoor betaald moet worden. Hier kun je rekenen op 95-98% opkomst.

Nu jij nog
Nu je een algemeen idee van een webinar hebt, is het misschien tijd om het zelf ook te proberen. Begin eens met een pilot en stel je doelen niet te ambitieus. Daarna kun je het stap voor stap
uitbouwen. Zo kun je doelen stellen op meerdere vlakken:

- Hoeveel mensen schrijven zich in?
- Hoeveel mensen komen opdagen?
- Hoe lang blijven ze bij de les? Of klikken ze stiekem weg?
- Hoeveel interacties en vragen zijn er?

Deel jouw statistieken met ons! Stuur een email naar {encode="info@webinar.nl" title="info@webinar.nl"}. Zo kunnen we ook in Nederland een benchmark opzetten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie