Dat schrijft product strategy consultant Kevin McCullagh op FastCompany.
Maar wearables (draagdingen zou een mooi Nederlands woord zijn): bandjes, clips, broches, horloges, brillen, koptelefoons kunnen waarde toevoegen.
De techindustrie is op het moment bezig te kijken hoe wearables mainstream te krijgen.
Er zijn vier obstakels:
1. Fitness freaks zijn niet de voorlopers voor de gewone consument
Het gebruik van de wearables zoals fitnessfanatiekelingen ze gebruiken, zijn niet representatief voor het grotere publiek, dat niet zo'n behoefte heeft zijn leven tot in detail te monitoren.
2. Techies zijn niet zo goed in fashion design
Wearables zijn zichtbaar en dienen dus mooi te zijn, omdat ze als sieraden worden gedragen. De techindustrie is hier niet zo goed in als merken als Tag Heuer of Mykita.
3. De juiste technologie is er nog niet
Grote tekortkoming van de huidige draagbare apparaten is de gebrekkige batterijduur. Daarnaast is nog onduidelijk hoe betrouwbaar de gegeneerde data zijn en wat die data betekenen.
Het volgen van het aantal afgelegde meters is nog te doen, maar hoe monitor je wellness, of calorie-inname?
4. Het nut van wearables wordt steeds minder
Waarom zou je een horloge dragen dat je slaap monitort als in de nabije toekomst je matras dit voor je doet? Een andere vijand van de wearables is de smartphone. Die wordt ook steeds slimmer als het bijvoorbeeld gaat om monitoren van beweging. Steeds meer gezondheid- en fitnessapps werken goed op de smartphone. De kans bestaat dat de wearable dezelfde kant opgaat als de wekker, radio, mp3-speler, gps en camera.
Enkelbanden
De auteur verwacht dat er zeker niche markten zullen blijven. Wat te denken van de overheid en enkelbanden voor veroordeelden?
Er is bijvoorbeeld veel te winnen bij ouderenzorg. Ouderen hebben wat minder op met smartphones dan jongeren en ze kunnen gebaat zijn bij goede wearables, die anderen waarschuwen als er iets mis is.
Een ander voorbeeld is Google's contactlens die de bloedsuiker checkt.
Smartwatch
De smartwatch, kan net als de andere wearables best een toekomst hebben, meent McCullagh.
De huidige horloges lijden onder te veel functionaliteiten. Daarnaast dragen veel jongeren geen horloge.
Maar er is wel potentie als een product-dienstplatform gaat samenwerken met merk- en modemerken.
De kleine schermpjes zijn vaak niet praktisch, maar wel goed om belangrijke korte, ter zake doende meldingen weer te geven.
De horloges moeten kunnen worden gecustomized worden.
Wil men succesvol zijn op de massamarkt, dan moeten de makers meer letten op de balans tussen gebruik en design.
Neem de Samsung-commercial en oordeel zelf over het fashion-gehalte van de smartwatch:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!