Heico Sandee is van huis uit geen marketeer, maar vermarkt al 15 jaar robotica. Van 2010 tot 2013 was hij programmamanager robotica aan de Technische Universiteit Eindhoven, daarna platformmanager van RoboNed, het Nederlandse roboticaplatform. Welke lessen heeft hij geleerd en wat kunnen marketeers hiervan leren?
De belangrijkste trend in robotica: dat de robot steeds meer tussen de mensen komt, aldus Sandee: ‘In de fabriek zie je robots waar geen hek meer omheen hoeft. Je krijgt robots die met 3d-cameratechnologie en zelfs gevoel samen kunnen werken met mensen. Daarnaast zien we steeds meer robots die zich zelfstandig kunnen verplaatsen, denk aan agv’s (autonomated guided vehicles) in de logistiek, de havens, ja zelfs personenauto’s. En natuurlijk drones, zeker ook robots te noemen. Deze stappen worden veelal mogelijk gemaakt door het inzetten van 3d-camera technologie.’
Hoe kunnen marketeers ze inzetten, en waar moeten ze dan vooral op letten? Sandee: ‘Wat ik nu vooral tegenkom is dat marketeers robots inzetten als showcase voor hun product of technologie. Er wordt veel technologie in gebruikt, dus kun je het beste de hele robot laten zien en focussen op de boodschap van jouw deelproduct.’
In mei van dit jaar richtte Sandee het bedrijf Smart Robotics op, dat zich richt op het ontwikkelen en vermarkten van technologie die het eenvoudig maakt om robots op een nieuwe taak te zetten. Sandee: ‘Daar maken we zelf dan ook gebruik van in onze marketing, bijvoorbeeld door het de klant mogelijk te maken de robots voor een beperkte tijd te huren. Dit zetten we in de markt als ‘het uitzendbureau voor robots’ en dat werkt als een trein. Een pitch die feitelijk in 4 woorden al beschrijft waar het product om gaat, en mensen aan het denken zet.’
Enkele zaken die Sandee steeds weer terug ziet komen in de robot- en marketingcombi:
- ‘Robots handelen typisch als mensen, dus zijn de functies over het algemeen goed te begrijpen en uit te leggen. De technologie erachter is veel lastiger. Echter, door de technologie te relateren aan andere producten is ook de technologie goed te marketen.’ Sandee denkt hierbij aan 3d-simulatie versus gaming, of 3d-sensing versus autonome auto’s.
- Er is veel aandacht voor robots in de media en politiek. Deze discussies zijn voor Sandee ideaal om op mee te liften: ‘Ik spreek in die zin wel eens over het minister Asscher-effect; door zijn statement over het gevaar van robotica voor de arbeidsmarkt is er even veel discussie geweest en kreeg ik lastige vragen te beantwoorden. Na een half jaartje is de kritische blik echter omgeslagen in awareness dat de robots komen en dat ze ons veel kunnen brengen, maar dat we er natuurlijk wel bewust mee om moeten gaan in de beleidsvoering. Momenteel is er (weer eens) veel rumoer rondom kunstmatige intelligentie. Ook hier zien we weer dat er juist veel aandacht door ontstaat en dat levert weer mooie pr momenten op voor ons.’
- Met robots betreed je bijna altijd een nieuwe markt en dat is lastig, aldus Sandee: ‘Daarbij is het onduidelijk wat de consument wil. Denk aan de robotstofzuiger, die in zijn eerste jaren niet verkocht werd omdat hij zo goed stofzoog, maar juist om het grote gadget-gehalte.’
- Ook uitdagend: de hoge verwachtingen die mensen typisch hebben, veelal door films gecreëerd. Tegelijkertijd komt Sandee ook weer veel verbazing tegen over wat robots allemaal al wel en niet kunnen. Sandee: ‘Dat brengt automatisch de vraag met zich mee hoe je hier moet omgaan in je marketing.’
Heico Sandee spreekt over robots en marketing op het Marketing Technology 2015-congres, 1 december aanstaande in Inn Style in Maarssen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!