Nogal een uitspraak, niet? En zeker uit de mond van iemand die zelf mede-eigenaar van een social media bureau is. En toch zie ik het overal om me heen. De markt van de digital agencies wordt steeds meer beïnvloed door bureaus die ooit zijn gestart als pure social media specialisten. En ze zijn succesvol! Waarom? Volgens mij kan het verklaard worden door een aantal kenmerken van de social media agencies.
Van social media naar digital marketing
De afgelopen jaren was social media een echt specialisme. Een vak apart! Specialistische bureaus wisten als geen ander hoe ze snel op de ontwikkelingen konden inspelen en fans konden werven voor hun klanten. De volgende stap was bereik en content marketing. Inmiddels begint de invloed van social media zich ook meer en meer te bewijzen in de sales funnel. Weliswaar niet als last click conversion instrument, maar wel bovenin de funnel. De hype voorbij, op naar een volwassen marketinginstrument.
Het gevolg van de toenemende professionaliteit bij de inzet van social media is dat het steeds meer raakvlakken krijgt met de andere online marketing middelen. Met andere woorden; social media begint meer en meer over te vloeien in digital marketing. Social media is een onderdeel van de mix. Sterker nog, de engagement en interactie die centraal staan in social media, vormen veelal de basis van digital marketing campagnes anno 2015. Rondom de kernwaarden van social media worden hele online concepten opgetuigd die moeten zorgen voor reach en impact.
In de markt zie ik dagelijks dat bureaus die zich ooit puur positioneerden als social media-specialisten, het erg goed doen in het bredere digital marketing-speelveld. Ik merk dat aan de groei van mijn eigen bureau DailyDialogues, maar ook aan mijn concullega’s. Klanten zijn gecharmeerd van de werkwijze van de voormalige social media specialisten. Ze vertrouwen aan hen steeds meer online marketing werkzaamheden toe. De social media bureaus van 3 jaar terug positioneren zich steeds meer als digital agencies en vormen inmiddels geduchte concurrenten voor PR bureaus, reclame bureaus en andere digital agencies. Maar waarom dan? Ik denk dat het vooral te verklaren is door de heritage van dit type bureau en de werkwijze die ze hanteren.
Flexibel en always on
De bureauwereld is een urenbusiness. Mensen en hun capaciteiten vormen de voornaamste waarde, het human capital. Dat kost geld en moet vergoed worden. Dit heeft tot gevolg dat er vaak afgerekend wordt up uurbasis. Voor de bureaus zelf is planning dus cruciaal! En dat is volgens mij een van de voornaamste redenen voor het succes van de social media bureaus. Ze werken anders dan traditionele bureaus. Ze zijn gewend aan een always on mentaliteit. 24-7 paraat, om in te spelen op de uitdagingen die het social media landschap ze elke dag voorschotelt. Planning is altijd een uitdaging, waardoor social media bureau daar erg goed in zijn geworden en de klant dus altijd kunnen helpen op korte termijn.
Maar de always on mentaliteit is niet alles. Social media is een vluchtig medium. Content en advertising moeten a la minute geproduceerd en ingezet kunnen worden om in te spelen op de gewenste context. Producties waar weken voorbereiding aan vooraf gaan zijn niet mogelijk. Het is die context die zorgt voor de gewenste engagement en interactie. Organisatorisch zijn social media bureaus dus ingericht op snel handelen. Ik korte tijd produceren op basis van heldere kaders. En dit blijkt een eigenschap die zeer nadrukkelijk wordt gewaardeerd door de opdrachtgevers. Ze zijn flexibel en kunnen snel en agile omschakelen naar gelang de situatie.
Het gaat wellicht te ver om te zeggen dat de bureaus die een social media DNA hebben de ‘digital agencies van de toekomst’ zijn, maar het is een feit dat ze het erg goed doen in de markt. Wat zijn jouw ervaringen met dit thema? Heb je iets toe te voegen aan de discussie? Laat het me dan weten in de comments.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!