Door Thomas Gribnau
Van achter glas de consument beluisteren en observeren, op zoek naar zogenaamde insights.
In de donkere kamer ernaast zit de marketeer verscholen achter zijn laptop. De achterstallige e-mail wordt bij gewerkt, soms wordt er druk genotuleerd. Elk gezegd woord wordt driftig vastgelegd, om er vervolgens nooit meer naar terug te kijken.
En uiteraard is daar de collega die enkel luistert naar die ene consument die bevestigt dat de gekozen route al perfect is, dus (de enige?) consument die snapt hoe de wereld in elkaar zit.
Cruciaal
Laat mij duidelijk zijn: het écht kennen en begrijpen van je consument is cruciaal. En niet alleen zijn reactie op je nieuwe product of advertising, juist de bredere context is belangrijk.
Wat is belangrijk in haar leven en hoe past jouw product daar in? Alleen als je dat begrijpt, kun je goede producten en advertising maken. In een focusgroep hoor je vooral sociaal-wenselijke feedback….
Gemiste kans
Een gemiste kans is dat het vaak junior marketeers en marktonderzoekers zijn, die met consumenten praten.
Of je nu junior of senior marketeer bent, je bent zélf op de hoogte van wat er speelt bij je consument en dus ga je zélf in gesprek met jouw consument. Waar het hem uitkomt, over onderwerpen die hem bezighouden.
Schuif aan
Daarom schuif je aan bij een gezin voor het eten en toetje, help je een luier verwisselen of ga je samen de winkel in!
Als senior manager is dit jouw verantwoordelijkheid!
Alleen jij hebt de ervaring om ogenschijnlijk normale opmerkingen en observaties door te vertalen naar echte insights. En je hebt de verantwoordelijkheid je team hierin te trainen.
En zeg nu zelf, dat is toch waarom je dit vak bent gaan doen, om consumenten te begrijpen en daarna te verassen met een geweldig product of advertising?
Thomas Gribnau is portfolio director yogurts & desserts bij FrieslandCampina
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!