Dit zijn volgens bureau Cherry Picker de vijf belangrijkste vakantietrends voor het komende jaar.
Volgens het trendbureau zal de Nederlander dit jaar juist volop op vakantie gaan, in tegenstelling tot wat boekingscijfers van grote reisorganisaties aangeven (Nederlanders zullen minder reizen).
Vakantie anno 2014 is onderdeel van de ‘lifestyle’ en onderdeel van ‘personal branding’, want waar je op vakantie gaat, wat je daar doet en met wie, zegt iets over wie je bent. Het zal steeds meer voorkomen dat we er vaker en korter gaan in plaats van één lange vakantie.
Ook gaan we dichter bij huis op vakantie om reiskosten en reistijd te besparen. Dankzij de snelle ontwikkeling van het internet 24 uur per dag 7 dagen per week last minute te consumeren.
Trendwatcher Tessa aan de Stegge zet in het ‘Cherry Picker Vakantietrenddossier 2014’ de topvijf vakantietrends voor 2014 op een rijtje.
1. ‘Multigeneratievakantie’
Bij multigeneratievakanties zijn vakanties met de hele familie: kleinkinderen, ouders en grootouders. Grootouders hebben tegenwoordig een goede gezondheid, zijn reislustig, hebben tijd en energie én betalen meestal de rekening.
Het samenzijn op vakantie is vaak een compensatie voor het gebrek aan contact gedurende de rest van het jaar. Tegelijkertijd kan iedereen alleen of samen zijn ‘eigen ding’ doen. In 2014 zal deze vakantietrend zich op twee vlakken ontwikkelen, meent Aan de Stegge.
Verticaal gaan we van drie- naar viergeneratievakanties waarbij de overgrootouders, die steeds fitter en ouder worden, de vierde generatie zijn. Horizontaal: ook neefjes, nichtjes, ooms en tantes gaan mee op deze familievakantie.
De ‘decisionmakers’ zijn de jongere generatie die opgegroeid is met het internet en daardoor goed de weg weet op vakantiewebsites gaat steeds meer bepalen, de oudere financieel krachtige generatie gaat daarentegen betalen.
2. Cruisen
De populariteit van de cruisevakantie kent zijn weerga niet in 2014. Het imago van cruisen is de afgelopen jaren verbeterd, korte als lange cruisevakanties kunnen nu beter passen bij verschillende leeftijden en lifestyle. Voorbeelden: breicruises, stedentripcruises.
3. ‘Transforcations’
Wie in deze drukke tijden op ‘transforcation’ gaat doet dat om te reflecteren, nieuwe plannen te maken of om iets te leren van, óf bij te dragen aan het vakantieadres.
De ‘braincation’ is er voor wie geestelijke rust nodig heeft in de vorm van een digitale detox zonder telefoon en internet. Wie tijdens zijn vakantie juist iets wil opsteken gaat op ‘expertcation’. Deze expert-vacations sluiten vaak aan bij persoonlijke passies en draaien om iets leren, bijvoorbeeld over de lokale bevolking, gastronomie, geschiedenis of natuur.
Tot slot is er de vakantietrend ‘voluntourism’ voor wie vrijwilligerswerk en vakantie combineert en zo iets bijdraagt aan de plaatselijke cultuur of natuur.
4. Social travel
In 2014 zullen steeds meer Nederlanders hun heil zoeken bij social travel (net als in 2013). Enerzijds zoeken ze via bemiddelingswebsites als AirBnB en Wimdu naar een voordelige slaapplek waarbij persoonlijke tips van de gastheer of -vrouw hun vakantie uniek en ‘local’ maken.
Ook stelt men zelf online via eigen socialemedianetwerken of websites met lokale insiderstips een bijzonder vakantieprogramma samen.
In 2014 wordt de reiziger tegelijkertijd kritischer door het stellen van hogere eisen aan de kwaliteit van de accommodatie, privacy en de authenticiteit van social travel bij locals thuis.
5. De natuur in
Men kiest dit jaar nog meer voor lichamelijk én geestelijke gezondheid en trekt er steeds vaker op uit in de natuur, aldus Cherry Picker. Buitensportactiviteiten groeien in populariteit, net als overnachten op natuurlijke plekken in een ‘glamping-accommodatie’ of boomhut. Back-to-basic in de natuur, maar dan wel met enige vorm van luxe.
Tot slot de ‘staycation’
In 2014 wordt ook thuis vakantievieren onderdeel van onze lifestyle, meent de trendwatcher. We hebben meer behoefte aan rust en bezinning: wie thuis vakantie viert heeft geen stress met inpakken, files of controles op de luchthaven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!