Vier megatrends in de Nederlandse agri-food sector

Vermarkten van innovaties is onderworpen aan veelvoud wet- en regelgeving.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nederland floreert als ’s werelds één na grootste exporteur van agricultuur en voedselproducten. Alleen Amerika exporteert meer groente en fruit. Recruitmentorganisatie vier megatrends uit te schrijven. De groeiende vraag naar Nederlandse producten brengt kansen, maar dit brengt ook uitdaging met zich mee.

Want, zo redeneert het bedrijf: De Nederlandse agri-food sector genereert € 52,2 miljard van het BNP en is daarmee goed voor 20% van de totale exportwaarde van Nederland (Hollandtrade.com). Hiermee is de sector van groot economisch en maatschappelijk belang. De groeiende vraag naar Nederlandse producten brengt kansen, maar dit brengt ook uitdaging met zich mee.

Trend 1. Kennis wordt toegankelijker
Nederlandse bedrijven zijn leidend bij de grootste biotechnologie deals in Europa, waardoor buitenlandse investeringen een grote rol spelen. De sector investeert jaarlijks € 2 miljard in Research & Development (R&D) (Topsectorenplan Life Sciences). De nadruk ligt op open innovatie, waarbij organisaties gezamenlijk innoveren. Met resultaat; innovaties volgen elkaar in hoog tempo op en het ontwikkelportfolio groeit. Door dergelijke initiatieven wordt gedeelde kennis toegankelijker. Niet alleen de wereldtop beschikt over de kennis, maar ook ondernemers krijgen met toegang tot kennis de sleutel tot innovatie in handen.

Trend 2. Steeds meer hoogopgeleiden
Nederlandse vakspecialisten behoren tot de top 4 in de wereld, stelt SIRE Life Sciences. Op het gebied van biotechnologie zijn Nederlandse kennisinstellingen mondiaal leidend. Jong en ondernemend talent wordt aangetrokken door aansluiting met het bedrijfsleven en het opnemen van ondernemerschap in curricula, technologievakken in de opleiding tot medisch specialist en vakken over regelgeving en kwaliteitssystemen in relevante beroepsopleidingen en onderzoeksmasters. Dit leidt tot een toename in hoogopgeleide, al dan niet gepromoveerde, vakspecialisten.

Trend 3. Optimalisatie van de wet- en regelgeving
Onderzoek met genetisch gemodificeerde materialen, het testen van producten die worden toegepast op mens en dier en toelating van een product tot de markt; wet- en regelgeving is onlosmakelijk met de agri-food sector verbonden. Innovatie en het vermarkten van innovaties is onderworpen aan een veelvoudigheid aan zowel internationale als nationale wet- en regelgeving. De wet- en regelgeving wordt constant aangescherpt om innovatie te optimaliseren met behoud van zorgvuldige toetsing op veiligheid.

Trend 4. Samen staan we sterk
Nederland ontwikkelt een publieke-private innovatie-infrastructuur om de vragende markt met portaal naar Europa en de rest van de wereld te bedienen. Ondernemers, aanbieders, afnemers en wetenschappers slaan in toenemende mate de handen ineen. Een intensieve samenwerking tussen deze partijen leidt tot een sterkte internationale concurrentiepositie. Nederland beweegt zich langzamerhand naar één onderscheidende agri-food regio, waar we trots op kunnen zijn, zo stelt de recruiter, waarin de politiek wil investeren en waarin specialisten willen werken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie