Unilever zoekt naar manieren om goedkoper te adverteren

De vraag naar producten van Unilever is gedaald, de kostenbesparing is hard nodig.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Unilever heeft in 2014 zo’n 100 miljoen pond (131 miljoen euro) weten te besparen op reclame. Dat maakte Paul Polman dinsdag bekend bij zijn toelichting op de jaarcijfers van het FMCG-concern. De besparingen zijn behaald op media spendings, productiekosten en bureauvergoedingen.

De jaarcijfers van 2014 laten een daling in de omzet zien van 2,7 procent (48,4 miljard euro). Vooral de daling in de verkopen in China in het vierde kwartaal (min een vijfde) had een sterk effect op de resultaten.

Meer budget naar digital
In de loop van het jaar heeft Unilever meer budget naar digital advertising geschoven, tot zelfs 20 procent van het totale advertising budget in het derde kwartaal. Polman stelt vast dat digital advertising – op voorwaarde dat de uitvoering goed is – een betere return on investment oplevert dan de inzet van meer traditionele reclamevormen.

Ondanks de besparingen in 2014, is het bestedingsaandeel in advertising ten opzichte van concurrerende merken gestegen. Dat is ook het doel voor 2015, zei Polman, haalde de succesvolle campagne ‘’ van Dove (2013) aan, dat meerdere keren in de (reclame)prijzen viel in 2014. Polman: ‘Het gaat er niet alleen om hoeveel we uitgeven, maar meer om de manier waarop.’

Jaarcijfers Unilever 2014
Omzet €48,4 miljard (-2.7%)
Operationele winst €8, 0 miljard (+6%)
Netto winst €5,5 miljard (+5%)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie