Tien vragen aan Viva-hoofdredacteur Corinne van Duin over de Viva-app

Ze noemt het trots ‘Nederlands eerste vrouwenweekblad met een eigen versie voor de iPad’. Vanochtend gelanceerd in Tuschinski in Amsterdam.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

en haar team werkten er al sinds april dit jaar aan. Voordat het ding überhaupt op de markt was. Tien vragen aan de hoofdredacteur over pionieren met de Viva-app.

De Viva app-versie lijkt me vrij bewerkelijk, met video. Veel meer beeld en opties. Heb je er een redactie bij gekregen?

Van Duin: ‘We hebben het laatst uitgerekend. Een gemiddelde Viva telt 80 pagina’s, de eerste iPad-versie zo’n 300. Het is vooral veel meer werk voor vormgeving en de eindredactie. We maken echt elke keer drie Viva’s in een. Een staande, een liggende en een gewone. En het mooie is echt dat je alles kunt meten. Voor adverteerders is het boeiend om te zien wat werkt en wat niet, wat gezien wordt en wat meteen geswiped wordt. We zijn er al maanden mee bezig. We wisten niet wat we konden verwachten. Sports Illustrated in de VS wordt alleen maar in landscape gelezen. Zij maken niet eens meer een staande versie. We weten nog niet hoe dat hier gaat. We leren het nog.

‘Het Viva iPad magazine gaat verder dan de rust van papier en de snelheid en actualiteit van de site. Het biedt het beste van beide werelden, denk ik. De fotografie uit het blad wordt niet alleen prachtig weergegeven op het iPad scherm, maar je ziet ook veel meer beelden waar je eenvoudig doorheen kunt swipen. Je hebt niet 8 maar 88 feestjurkjes. Film- en muziekrecensies komen tot leven met trailers en fragmenten. En waar een illustratie in het blad bij een leuke tekening blijft, komen we op de iPad met een animatie.

‘Aan deze eerste versie hebben we natuurlijk maanden gewerkt. Je ziet nu al routine ontstaan. We denken dat we dit aankunnen. Elke week een printversie en elke twee weken een iPad-versie. Maar ergens in 2011 wil ik toch wel elke week een iPad-versie maken. Elke zeven weken voor een nummer beginnen we met een vergadering en bij elk oneven nummer komt er nu iemand bij die voor de iPad-vormgeving verantwoordelijk is. Die gaat dan vragen: “leuk bedacht, maar hoe gaan we dat op de iPad doen?” Ik heb daar handjes voor nodig en heb er van Sanoma twee vormgevers bij gekregen, speciaal voor de app-versie.‘

Toch is de app-versie niet alleen het beste van twee Viva’s…

‘We maken ook iPad only-artikelen Zo zie je in de eerste ‘speciale gratis editie’ cabaretière Sara Kroos alleen op de iPad in een heuse witte trouwjurk van Mary Borsato. Ik denk dat we van elke tien verhalen voor de print-Viva er vijf verrijken voor de iPad. Voor het Kerstnummer hebben we heel veel zielige verhalen en daar komen nu treurige Kerstliedjes onder. Dat is zo leuk om te doen!

‘De creativiteit hebben we wel in huis, maar je moet het vertalen naar dat nieuwe medium. De hele redactie is op cursus geweest. We weten hoe we met Woodwing moeten omgaan. Sommigen moeten dat ook met html kunnen. En iedereen heeft een flip-camera die we kunnen gebruiken bij interviews. En de films kunnen we online kwijt en in de iPad-versie. Iedereen praat natuurlijk al zo lang over multimediaal, nu is er een podium waarop je dat allemaal kwijt kunt.’

Klinkt als pionieren…

‘Het voortschrijdend inzicht is enorm. Elke week kunnen er weer nieuwe dingen. Ik droomde ervan dat je een model met een swipe een ander jurkje kunt aantrekken. Nu kan dat gewoon en dan kun je net zo veel jurkjes laten zien als je wilt.’

Waarom koos Sanoma jullie als proefkonijn?

‘We waren met Autoweek de eerste twee titels die het mochten doen binnen Sanoma, omdat we de grootste online-communities hebben. Zij zitten al op de iPad, maar wij wilden echt alle bugs er uit halen. We hebben nu bijna 1,5 miljoen unieke bezoekers per maand op de . Stel je voor dat 10 procent die de Viva nu helemaal niet koopt, er nu een voor de iPad aanschaft….dan ben ik al heel gelukkig. Maar we weten gewoon niet wat ze gaan doen. We weten het echt niet. Het is inderdaad echt pionieren.’

Ook voor adverteerders biedt het iPad magazine meer mogelijkheden. In een advertentie voor mascara, kan een filmpje gestart worden met uitleg over het gebruik.

‘We hebben drie launching partners: Centraal Beheer, Appelsientje en l’Oreal. Ze hebben zich voor 16 nummers verbonden. Zij leren, wij leren. We delen alle informatie met ze. We kunnen nu van de tv-commercial, de printadvertentie en de site een advertentie voor de iPad maken.’

Heb je de app getest bij je lezeressen?

‘We hebben de app getest bij ons eigen . We hadden meteen een wachtlijst van 500 mensen die dat wel wilden. We hebben 10 iPads met de app er op laten circuleren. We hebben ook daarvan geleerd. Want je veronderstelt al snel te veel dingen. Drie puntjes onder een verhaal, wij weten dan dat er drie pagina’s zijn, maar heel veel mensen niet. Je moet alles uitleggen. Pas over een tijd mag je zaken bekend veronderstellen. We kregen van het testpanel een 8,5 dus dat was best goed. We hebben ook alle reacties online gezet.’

Over de prijs is vast ook lang nagedacht?

‘We kregen kritiek uit de hoek van de hard core iPad-scene dat de Viva voor de iPad 2,39 euro kost, terwijl de printversie 2,79 euro kost. Maar hij is echt vrij duur om te maken, en Steve Jobs krijgt er ook nog 30 procent van, plus de fiscus 19 procent. Dus ik vind het echt een spotprijs.’

Wat vond je zelf het lastigste aan deze klus?

‘Het lastigste aan deze klus was dat we een enorm groot forum aan de app wilden knopen. Dat was technisch gezien nogal lastig, het was erg complex. En we hadden natuurlijk al een design gemaakt, voordat het ding in Nederland te koop was. Niet alles bleek toen te kunnen.’

En nu moet jij overal je verhaal vertellen?

‘Ja, we zijn de showcase voor Sanoma. Dat is erg leuk. Ik ben opeens de voorloper. We doen nu ook roadshows, dat wil zeggen dat we bij alle uitgeefclusters langsgaan en uitleggen wat we gedaan hebben en waarom. Maar ook buiten de deur is veel belangstelling, gisteren was ik bij Unilever en daar hangt dan ook iedereen aan je lippen. Heel bizar. Maar alles rond die iPad is zo hot…’

Viva heeft zo’n 95.000 verkochte exemplaren per week. Hoeveel daarvan stappen over op een iPad-versie?

‘ We weten het niet. Mijn indruk is dat de app niet kannibaliseert op de papieren versie, maar dat het gewoon nieuwe groepen aantrekt. Ik denk aan de vrouw die helemaal nooit dacht aan de Viva, maar de iPad-versie nu toch gaat kopen en denkt: “best leuk”. We moeten ze alleen elke keer weer verleiden, want een abonnementsvorm bestaat nog niet op de iPad voor zo’n magazine.’

Vanochtend had Viva 500 lezeressen uitgenodigd voor de launch van de app. Tien van hen gingen naar huis met een iPad. Dus het begin is er.

Theo van Vugt

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie