"The medium is the message." Alle veranderingen in de mediawereld ten spijt heeft deze uitspraak van Marshall McLuhan bijna vijftig jaar later nog steeds niets aan kracht ingeboet. Ik moest daaraan denken toen ik afgelopen week deelnam aan TEDx Wageningen. TEDx is - als internationale en lokale spinoff van de TED conference - een zeer succesvol concept en inmiddels zijn er wereldwijd al meer dan 700 verschillende TEDx conferenties georganiseerd. Maar hoe lang kan zoiets leuk blijven? En ontstaat er niet een soort TEDx-moeheid? Vooraf waren dat een paar van mijn bedenkingen, maar achteraf kan ik alleen maar concluderen dat de formule, mits goed uitgevoerd, nog niets aan kracht heeft ingeboet. Er zit een bepaalde magie in de reeks korte (15 minuten) en ultrakorte (7 minuten) presentaties die zonder uitzondering gekenmerkt worden door de hoogst mogelijke mate van betrokkenheid, passie en persoonlijkheid.
Die selectie van sprekers en onderwerpen is natuurlijk cruciaal en ook dat hoort een beetje bij de message die het medium TEDx is. De boodschap is namelijk dat zaken anders kunnen en anders moeten. Dat bevlogenheid en enthousiasme werken en dat de dosering, voorbereiding en technisch vlekkeloze uitvoering belangrijke voorwaarden zijn voor succes. Bij TEDxWageningen werd aan al deze voorwaarden voldaan. Het thema - The Emergence of Now - had, niet geheel onverwacht voor Wageningen, te maken met duurzaamheid, bio based economies en het voorkomen van verspilling en afval. Al snel komt dit onderwerp terecht in de hoek van het opgeheven vingertje en zijn vooral de marketeers de 'bad guys'. TEDx ziet echter altijd het Strengths en Opportunies-deel van de SWOT, en inspireert daarmee ook de marketeers. Het gaat hier te ver om de hele reeks presentaties samen te vatten. Ze komen allemaal nog goed ge-edit online, maar de ruwe simulcast-versies zijn hier nu al te vinden.
Tot mijn favoriete presentaties horen die van Thomas Rau, van Turntoo, die pleit voor het niet langer kopen van producten maar afnemen van de diensten die zo'n product moet vervullen. Afgelopen week stond hij ook met dit verhaal in de FD.Outlook Grondstoffen (vanaf pag 35). Ralien Bekkers inspireerde als twintigjarige door haar bevlogenheid en optimisme. Barbara Putnam Cramer, Eva Gladek en John Apesos, lieten zien hoe ook marketeers om kunnen gaan met duurzaamheid als kans. Speciale vermelding wellicht nog voor filmmaker John Liu, die liet zien dat totaal geërodeerde gebieden in China zich, na aanpassing van beleid en een andere manier van landbouw, weer nagenoeg volledig wisten te herstellen. TEDx blijft een duurzame bron van inspiratie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!