Shell nam de nummer-1 positie in 2012 over van de Rabobank en stelt ook dit jaar de 'titel' van favoriete werkgever veilig. In vergelijking met 2012, hebben Unilever en Google hun positie weten te verbeteren en zijn met respectievelijk de 8ste en 9de plek terug in de top-10 favoriete werkgevers over 2013. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder 10.477 respondenten uit de potentiële Nederlandse beroepsbevolking in 2013.
Voorsprong op Rabobank groter
Dat Shell op de Rabobank is uitgelopen heeft zij te danken aan de eigen gestegen populariteit en de populariteitsdaling van de Rabobank. Niet alleen is het verschil met de nummer twee toegenomen, Shell domineert ook meer dan in 2012 de gehele ranking. De verdere samenstelling van de top-10 is tussen 2012 en 2013 redelijk hetzelfde gebleven, met enkele onderlinge verschuivingen. Philips is met de 3de plek in 2013 twee plaatsen gestegen en komt weer dicht tegen de toppositie die zij jaren heeft gehad. Ook Defensie is qua populariteit gestegen, van nummer acht naar nummer zes.
Top 10 Meest Favoriete Werkgever van Nederland:
Werkgever 2013/2012
Shell 1/1
Rabobank 2/2
Philips 3/5
KLM 4/4
Politie 5/3
Defensie 6/8
Het Rijk 7/6
Unilever 8/17
Google 9/14
ING 10/10
Technologiebedrijven winnen aan populariteit
Google is met de 9de plek terug in de top-10. Ook Unilever is, na jaren van afwezigheid, terug in de top-10, op de 8ste plek. Verder zien we dat vooral technologiebedrijven aan populariteit hebben gewonnen. Naast Philips, Google en Unilever, zijn ook DSM, AkzoNobel, TNO en ASML (sterk) in voorkeur gestegen. Verder zien we dat werkgevers die actief werken aan hun employer brand en arbeidsmarktprofilering, zoals Achmea en de Belastingdienst, hun positie hebben weten te verbeteren. Andere werkgevers die zijn gestegen zijn Ahold, het Ministerie van Veiligheid en Justitie, PwC en Bureau Jeugdzorg.
Verliezers
Naast werkgevers die populairder zijn geworden, zijn er ook een aantal grote werkgeversmerken die in 2013 aan populariteit hebben verloren, zoals ABN AMRO, KPN en PostNL. “Bedrijven die zich in de breedste zin bezighouden met technologie, variërend van levensmiddelen, nano tot biotechnologie en chemie, winnen sterk aan voorkeur onder de Nederlandse beroepsbevolking. De aandacht die deze sector krijgt, ziet zij voor het eerst echt terugbetaald in voorkeursposities op de arbeidsmarkt. Een belangrijke opsteker voor het Techniekpact, Brainport en het topsectorenbeleid” aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group
Onderzoeksopzet
Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) wordt sinds 2003 op continue basis uitgevoerd door Intelligence Group. De respondenten zijn gewogen op basis van CBS-cijfers met betrekking tot opleidingsniveau, geslacht, leeftijd en onderwijsvolgend versus niet-onderwijsvolgend. De analyses zijn gebaseerd op 10.477 respondenten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!