Brand Finance Holland heeft de lijst vandaag bekend gemaakt. Voor de tweede keer berekende Brand Finance de financiele waarde in dollars. Het gaat in de lijst om merken die nationaal of internationaal opereren.
Shell heeft een internationale merkwaarde van 22 miljard dollar, een stijging van 18% ten opzichte van vorig jaar. Dit is volgens Brand Finance te danken aan de verbeterde positie van Shell in de olie- en gassector.
In de Nederlandse makrt is Rabobank het merk met de grootste waarde, namelijk van 7,3 miljard dollar. De bank wist zijn waarde stabiel te houden, terwijl andere banken hun merkwaarde soms met meer dan 20 procent zagen kelderen. Het slechtst scorende bankmerk is SNS Reaal, waarvan de merkwaarde met 53 procent daalde. Het werd 322 miljoen dollar minder waard.
De grootste stijger in de lijst is KPN. Ze springen van de twaalfde naar de negende positie, met een merkwaarde van 2,7 miljard dollar.
Voor het eerst is ook de kracht van de visuele identiteit van merken gemeten. Gemiddeld vertegenwoordigt deze 3 procent van de waarde van het merk. Hiervoor heeft Brand Finance de input en methodiek van NykampNyboer gebruikt.
Hier de top 10, met tussen haakjes de positie van vorig jaar. Erachter de merkwaarde, plus het verschil in % vergeleken met vorig jaar.
1 (1) Shell, 22.021 +18%
2 (4) Rabobank, 7.328 -1%
3 (3) ING, 7.054 -19%
4 (2) Philips, 6.730 -25%
5 (5) Randstad, 5.321 -2%
6 (6) Dove 5.014 +11%
7 (7) Heineken, 3.867 -2%
8 (8) Aegon, 3.460 -11%
9 (12) KPN, 2.653 +32%
10 (10) Lipton 2.392 -10%
Voor meer informatie: http://www.brandfinance.nl
Voor informatie over de onderzoeksmethode van Brand Finance, bekijk de PDF.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!