Dat blijkt uit het financiële statement over 2014 dat Sanoma vanochtend publiceerde.
De netto-omzet is in 2014 gestegen bij de SBS Broadcasting en online/mobiel, maar bij print fors gedaald. De omzet bij online & mobiel ging van 76,9 miljoen in 2013 naar 79,7 miljoen.
Bij televisie (SBS) steeg de netto-omzet van 214,1 miljoen naar 220,3 miljoen vorig jaar. Sanoma voegt online/mobiel en tv samen onder ‘Digitaal’. De netto-omzet van deze tak steeg met 3,1 procent.
De tijdschriftentak zag de omzet van bijna 370 miljoen in 2013 dalen naar 321,1 miljoen euro. Grootste oorzaak is dat een groot deel van de titels – 22 in totaal - is verkocht en alleen de focustitels over zijn gebleven. Er waren 10 procent minder abonnementen dan in 2013, en de losse verkoop daalde 14 procent.
De totale netto-omzet van Sanoma Nederland komt uit op 652,7 miljoen, een daling van 4,8 procent. Het was 685,8 miljoen in 2013.
SBS
Het aandeel van SBS op de Nederlandse tv-reclamemarkt daalde licht van 24,6 naar 24 procent. Het kijkaandeel bleef met gemiddeld 20 procent nagenoeg gelijk aan 2013.
Bedrijfsresultaat Nederland
Het operationeel bedrijfsresultaat (exclusief incidentele posten en voor amortisatie van goodwill) daalde 11 procent naar 65 miljoen euro (2013: 73,2 miljoen). Dat kwam vooral door minder rendement in de digitale business en investeringen in digitaal/crossmedia.
Sanoma geheel
Het Sanoma-concern wist in 2014 door een omvangrijke reorganisatie verlies in winst om te buigen. In 2013 werd nog een verlies van 320,3 miljoen euro geleden, in 2014 werd een winst geboekt van 61,6 miljoen euro.
De netto-omzet van het hele concern daalde wel: met 8,7 procent naar ruim 1.9 miljard euro. De advertentie-inkomsten gingen 7,2 procent omlaag naar 651.3 miljoen euro (was 701.7 miljoen in 2013).
Champions League
Topman Harri-Pekka Kaukonen zegt dat de transformatie van Sanoma goed verloopt. Hij verwacht onder meer dat SBS mede dankzij het binnenhalen van de Champions League-rechten ‘op koers’ is. ‘Dit jaar gaan we de Belgische business in de Nederlandse integreren. Dit zal strategische en financiële waarde creëren in beide markten.’
Sanoma Nederland: lichte omzetstijging online en tv in 2014
Het Finse concern weet door reorganisaties het verlies van 2013 om te buigen in winst.
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement