‘Mijn suggestie: Bol.com koopt al die boekwinkels, Bagels & Beans er prominent in, mooie meiden aan de kassa en een echte reclamecampagne; klaar ben je. Dan heeft Bol.com meteen zijn verlangde 'Bol Flagship Stores' in de winkelstraat. Succes verzekerd.’
Was gezegd, reclameman Eugène Roorda, vanmorgen in zijn BNR-column.
Zie hier de dood in de pot voor boekwinkels. Oplossing van ‘de reclame’: mooie meiden aan de kassa.
Nieuwe doelgroep voor boekwinkels: bronstige mannen in de rij, met Vijftig Tinten Grijs (‘voor hun vrouw’) onder hun arm.
Hitsige boekmarketing. Dodelijk voor het libido.
Je zou toch denken dat met het falen van de herpositionering van de boekwinkelketen met Polare een lichtje is opgegaan: laat het aan deskundige mensen over.
Roorda kan het weten, zijn bureau was betrokken bij het begin van de positionering van het gefaalde Selexyz.
Geiler
Niet alles hoeft verjongd of geiler te worden. Of verhipt, zie de kansloze kille, liefdeloze, herpositionering van Polare.
Zoals NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch op De Standaardsite aangaf, naar aanleiding van het optreden van Polare-directeur Jan van der Wouw in Pauw & Witteman:
‘Hij had het over ‘de nood aan een stukje ruimte, een stuk krediet’, over de ‘retail die het lastig heeft’, over de ‘teams’ in zijn winkels die ‘het product’ en het ‘assortiment’ kennen, over een ‘case die wordt getest’ (‘Wie is Kees?’, vroeg Jeroen Pauw).
‘Ik heb het getimed: in dertien minuten heeft de man het woord ‘boek’ twee keer laten vallen. In het verbijsterende zinnetje: ‘De mensen die daar werken weten gewoon wat een boek is’ en even later: ‘Mijn dochter koopt zelf boeken.’ Dramatisch. Die avond voor mijn tv besefte ik: met zulke mensen aan de leiding is de boekhandel ten dode opgeschreven. Nog even en ‘boekhandel’, dat zijn drie rekken bij de Albert Heijn.’
De directeur of de gewezen reclameman, ze zijn beiden even erg: geen enkel verstand van zaken.
Red de boekwinkel van dit soort mannen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!