Rechtszaak tegen gemeente Amsterdam om ja/ja-sticker

Vertegenwoordigers uit de reclamebranche willen dat de rechter de (on)rechtmatigheid van de invoering van een ja/ja-sticker vaststelt.

De gemeente weigert te wachten met de invoering van het opt-in-systeem totdat de rechter een uitspraak heeft gedaan.

In april nam de gemeente Amsterdam het besluit om in Amsterdam een opt-in-systeem voor reclamefolders te introduceren. Amsterdam passeerde volgens MailDB (de vereniging van verspreiders ongeadresseerd reclamedrukwerk) en het KVGO (Koninklijk Verbond van Grafische ondernemingen) de branche bij het voorbereiden en aannemen van dit systeem. &;De input van de branche is structureel genegeerd. De gemeente weigert nu te wachten met de invoering van de ja/ja-sticker totdat de rechter een uitspraak heeft gedaan over de rechtmatigheid daarvan. Dit is ongepast.&

In juni wilden drukkers en verspreiders de gemeente

&;Consument de dupe&;
Als de invoering doorgaat ongeadresseerd wordt commercieel reclamedrukwerk straks alleen bezorgd wordt als een JA|JA sticker op de voordeur staat (&;opt-in-systeem&;). Dit leidt volgens Stephan van den Eijnden, voorzitter MailDB, tot grote schade voor de retailers in Amsterdam die via de folders 67 procent van hun klanten bereiken.

Van den Eijnden: &;Naast de negatieve gevolgen van dit voorstel voor de economische belangen van retailers en de reclamebranche zijn er ook vraagtekens bij de milieuwinst, wordt een perfect landelijk systeem ondermijnd en worden de marktverhoudingen verstoord.  De beoogde milieuwinst die de Amsterdamse wethouder Choho de inwoners voorrekent is gebaseerd op een onderzoek dat door de onderzoekers zelf in twijfel is getrokken. De vermeende behoefte aan consumentenbescherming is evenmin bewezen. Symboolpolitiek dus, met verstrekkende gevolgen voor retailers en reclamebranche. Uiteindelijk is straks de consument de dupe. Zoals het er nu voorstaat, wordt een geordend systeem omver getrokken en zal dit tot enorme onduidelijkheid leiden, niet alleen voor consumenten, de reclamebranche en retailers, maar ook voor gemeenten en toezichthouders.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie