Volgens Smit klopt de veronderstelling dat ‘leenspotjes’ vooral overdag worden uitgezonden om daarmee de ‘zwakkere consument’ (jongeren, jonge gezinnen en werklozen) te bereiken, niet. Smit: ‘Uit analyse blijkt dat DSB inderdaad extreem in het tijdvak 06.00-21.00 uur zit: 90 pct van de spotjes en 81 pct van de grp’s (13+) van de totale tv-inzet werden in dat tijdvak ingezet. Nadere analyse leert dat er met name op lagere kijkdichtheid wordt ingekocht. Het lijkt er daarmee op dat niet de door de politici veronderstelde gerichtheid op de zwakkere een rol speelt, maar vooral de inkoopprijs. DSB koopt gewoon goedkope grp’s.’ En Smit vervolgt: ‘Er is dus geen enkele onderbouwing voor het uitzendverbod voor tv-commercials voor 21.00 uur, zelfs als men zou vinden dat de ‘jongeren, jonge gezinnen en werklozen’ tegen zichzelf in bescherming zouden moeten worden genomen. Ik ken de mediastrategie van DSB niet, maar het lijkt alsof inkoop-overwegingen een doorslaggevende rol spelen. Ik kan mij niet voorstellen dat de bedoeling van de politiek is om de mogelijkheden voor goed koopmanschap voor één bedrijf te beperken.’
(download Word doc voor het hele betoog van PMA-directeur Johan Smit).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!