Premium

Papieren folders lijken meer invloed te hebben op de emotie dan digitale

Digitale folders worden vooral geraadpleegd om producten te vergelijken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit de NOM Folder Monitor 2014, uitgevoerd door onderzoeksbu­reau GfK, die vandaag werd gepresenteerd door DDMA Businessgroep Verspreidingen.

De NOM Folder Monitor moet meer inzicht geven in het bereik en het effect van folders (zowel huis-aan-huis als digitaal) op de consument. In de monitor worden verschillende mediatypen met elkaar vergeleken.

Voor het eerst is het bereik van digitale folders bij het bereiksonderzoek betrokken.

Met 11,5 miljoen Nederlanders lezen huis-aan-huisfolders, 3,8 miljoen Nederlanders lezen ook een digitale folder. Gemiddeld wordt aan het lezen van folders (papier en digitaal) 17 minuten per week besteed. Bijna twee derde overweegt hierdoor een aankoop. Anderen kopen regelmatig een aanbieding uit de folders (48 procent), aldus de onderzoekers.

Emotie

82 procent van de Nederlanders ontvangt graag folders in de brievenbus; 29 procent van de Nederlanders leest digitale folders. Een kwart van de Nederlanders leest zowel papieren als digitale folders. Papieren folders lijken meer invloed te hebben op de emotie. Ze leiden sneller tot een aankoop dan een digitale folder (49 procent vs. 36 procent). Daar waar papieren folders een ontspannende werking hebben, worden digitale folders met name geraadpleegd om producten te vergelijken (39 procent).

Digitale folders worden vooral gelezen door 20- tot 34-jarigen. Op dit moment gebruiken 2,9 miljoen mensen een verzamelsite (zoals reclamefolder.nl en Spotta.nl) 800.000 mensen gebruiken wekelijks een folder-app.

Ontspanning

Bijna driekwart van de Nederlands geeft in het onderzoek aan de folders ‘vooral handig en informatief’ te vinden. Voor 40 procent bepalen folders het ‘boodschappenlijstje’. De huis-aan-huis folders worden ook als een moment van ontspanning gezien (52 procent).

Acht branches

In totaal zijn 43 landelijke folders van acht verschillende branches onderzocht. De volgende branches zijn in het onderzoek opgenomen: Supermarkt & Slijterijen, Warenhuis, Persoonlijke verzorging, Huis, Tuin en Dier, Wit- en Bruingoed en Elektra, Slapen/Wonen, Mode/Kleding en Telecom. Het bereik van de papieren Supermarkt & Slijterijen folders is het grootst.

78 procent van de Nederlanders leest ten minste één folder uit deze branche. Warenhuisfolders bereiken 71 procent van de populatie en Telecomfolders sluiten de rij met een bereik van 24 procent, zo blijkt uit het onderzoek.

De NOM Folder Monitor 2014 is een onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbu­reau GfK in opdracht van de DDMA Businessgroep Verspreidingen, onder auspiciën van Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). De resultaten van de NOM Folder Monitor zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder met toegang tot internet, folderlezers én niet-folderlezers. 6.643 respondenten hebben de vragenlijst ingevuld.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie