Het marktaandeel ligt inmiddels op iets meer dan 23 procent blijkt uit nieuwe cijfers van marktonderzoeker IRI Nederland, zo meldde het AD gisteren.
Sinds het begin van de supermarktoorlog in oktober 2003, is het aandeel van eigen merken met circa vier procent gestegen.
In geld komt dat overeen met een slordige één miljard euro. Dit bedrag hebben de A-merken aan omzet moeten inleveren.
Huismerkkenner Koen de Jong in het AD: 'De supers hebben het aanbod inderdaad enorm vergroot. In die zin is de groei aanbod-gedreven. En doordat supers meer aan het huismerk verdienen dan aan A-merken, krijgen de eigen merken ook een mooiere plek op het schap; op oog- en grijphoogte. Dat bevordert natuurlijk de verkoop.'
Retaildeskundige Frank Quix relativeert de juichstemming over huismerken. 'Bij blind proeven van cola kwamen ooit huismerken qua smaak het beste uit de bus maar toen de test mét flessen werd uitgevoerd, vonden mensen Coca-Cola opeens het lekkerst. Dus een merk is wel degelijk belangrijk. Een supermarkt die geen Coca-Cola verkoopt, is geen supermarkt.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!