85% procent van de bedrijven heeft een achterstand als het gaat om de ontwikkeling van mobiele apps. Door de relatief lange ontwikkel- en implementatietijd van apps leidt dit steeds vaker tot omzetderving voor bedrijven. Dit blijkt uit onderzoek door OutSystems onder 228 CIO’s en IT-managers naar hun strategie en uitdagingen aangaande mobiele applicaties.
De belangrijkste reden dat bedrijven mobiele app-initiatieven starten, zijn vooral het genereren van nieuwe omzetstromen (64%) of het verbeteren van de mobiele gebruikservaring van bestaande applicaties (58%) en het verbeteren van de dienstverlening naar klanten (52%). De vraag naar apps groeit nog steeds, maar bedrijven kunnen niet aan de behoefte voorzien.
Eén van de oorzaken is dat de bedrijven te weinig ontwikkelaars hebben. 29% heeft 26 tot 50% openstaande vacatures voor ontwikkelaars. Slechts 6% van de ondervraagden geeft aan dat ze over genoeg resources voor mobiele-applicatieontwikkeling beschikken. Andere zaken waar bedrijven tegenaan lopen zijn te weinig beschikbare kennis om mobiele applicaties te ontwikkelen (36%), onrealistische verwachtingen bij de business en gebruikers (58%).
De twee grootste uitdagingen rondom de ontwikkeling van mobiele applicaties zijn budget (53%) en tijd (50%).
Mobiele applicaties stuwen de omzet – De drie meest genoemde redenen voor het ontwikkelen van nieuwe mobiele applicaties zijn het genereren van nieuwe omzetstromen (64%), het verbeteren van de mobiele gebruikservaring van bestaande applicaties (58%)
51% van de ondervraagden geeft aan dat het hen gemiddeld genomen drie tot zes maanden kost om een mobiele applicatie te ontwikkelen en volledig uit te rollen. Bij 6% van de bedrijven loopt de ontwikkeltijd zelfs op tot een jaar.