De Rabobank heeft een reputatiemanager aangesteld. Die overigens niet zo wordt genoemd, maar 'directeur corporate affairs'. Hij gaat zich bezig houden met issues die de reputatie van de bank kunnen raken en zal zich proactief inzetten om zaken die niet goed gaan te agenderen, lees ik in het persbericht. Een nieuwe functie bij de Rabobank, wordt er bij gezegd. Ik dacht eigenlijk dat de Rabobank al sinds jaar en dag een afdeling corporate communicatie had, maar die doet kennelijk andere dingen.
Omdat de nieuwe reputatiemanager bankier is, kent hij het vakgebied van reputatiemanagement waarschijnlijk niet. We zullen hem even helpen met een paar boekentips. Allereerst het nieuwe boek van Tibor van Bekkum over organisatie-identiteit. Een bedrijf dat wil zorgen voor een goede reputatie moet allereerst zorgen voor goede prestaties, dus voor goed, acceptabel, vertrouwenwekkend, gedrag, te beginnen bij de top maar overigens geldt het natuurlijk voor ieders gedrag. Alle gedrag is informatief, het leert ons wat het bedrijf belangrijk vindt en wat niet. En al dat gedrag bij elkaar vormt de identiteit. Wie aan zijn reputatie wil werken moet dus allereerst aan zijn identiteit werken. Dat is lang niet zo simpel als wel wordt voorgesteld . 'De noodzaak voor het creëren van eensgezindheid over de identiteit spreekt voor zich', zegt Van Bekkum. 'Met verschillende handelingsperspectieven in ons hoofd en hart, maken we verschillende keuzes en bouwen we aan verschillende organisaties.' Dat lijkt mij aardig van toepassing (geweest) op de Rabobank. De reputatiemanager moet dus vooral de eensgezindheid over de identiteit – of het gebrek daaraan - agenderen.
Een tweede nuttig boek voor de nieuwe reputatiemanager is Mark Bloks’ boek over corporate silence. 'Medewerkers die opzettelijk hun mening voor zich houden of informatie niet delen met het management over issues en risico’s die de prestaties van een organisatie ondermijnen: een giftige cocktail', aldus Blok. Bovenaan daarbij staat: “Niet praten over het gedrag van je collega’s en je naast-hogeren terwijl je weet dat dat schadelijk is voor de organisatie”. En, zegt Blok: “Te vaak wordt een kritische beoordeling van medewerkers uit de weg gegaan. De oprechte wil ontbreekt vaak bij management”, aldus Blok.
Wat moet de nieuwe reputatiemanager van de Rabobank dus gaan doen volgens Van Bekkum en Blok? De belevingen van de identiteit agenderen, kijken naar de mate van eensgezindheid daarover en de vraag hoe acceptabel die identiteit eigenlijk is. En daarna eens goed nadenken met z’n allen wat goed gedrag zou zijn en hoe je de corporate silence daarover doorbreekt. Allemaal communicatiekwesties dus, en dan vooral van het interne soort. De reputatiemanager is dus vooral een interne communicatiemanager.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!