In 2006 bedroegen de bestedingen nog 84,7 miljoen euro.
De groei in 2007 is dus 8,3 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van bijna 10 procent. Spot maakt deze cijfers vandaag bekend op het congres Branded TV-Content 2008. Het is voor het eerst dat deze cijfers door Spot naar buiten worden gebracht.
Over de omvang van de non spot markt is altijd gespeculeerd. Spot heeft met de aangesloten zenders een uniforme definiëring van de non spot markt opgesteld. Hiertoe worden nu de volgende bestedingen gerekend:
· Alle in program branding activiteiten
· Alle in program price marketing activiteiten
· Billboarding ("dit programma wordt u aangeboden door?")
· Cromo's (commerciële aankondigingen van programma's)
· Alle productiekosten
·
Inkomsten uit internetactiviteiten, teletekst, rechten en directe consumenteninkomsten worden niet tot de non spot bestedingen gerekend. Betalingen direct aan publieke omroepen of aan productiehuizen zijn onbekend en niet in de cijfers opgenomen.
De gewone spotbestedingen kwamen in 2007 met een groei van bijna 7 procent uit op 851 miljoen euro. De totale televisiebestedingen (inclusief non spot) komen daarmee uit op 944 miljoen euro.
De non spot bestedingen belopen nu 10 procent van de totale televisiebestedingen. Omdat de non spot bestedingen sneller groeien dan de spot bestedingen kan dit aandeel toenemen tot 15 procent in 2012, verwacht Spot
Paul van Niekerk, directeur SPOT: "Non spot communicatie is niet nieuw, maar levert de laatste jaren wel een belangrijke bijdrage aan de groei van de televisiereclamebestedingen.
'Adverteerders hebben grote belangstelling voor nieuwe vormen van advertising en investeren daarin. Deze interesse komt nu ook tot uitdrukking in de stijgende non spot uitgaven."
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!