Serviceclubs.
We kennen de traditionele meestal wekelijkse bijeenkomsten van de serviceclubs. De ontmoetingsplaatsen van ondernemers en notabelen. Vanouds kennen we de Rotaryclubs. In Nederland hebben ze 478 “chapters” (clubs) en ca. 20.000 leden. Op uitnodiging en introductie word je daar lid van. Hetzelfde geldt voor de Lionsclubs, waarvan Nederland er 411 telt met een ledenaantal van 11.700. En dan zijn er nog vele andere serviceclubs zoals de Kiwani’s, Tafelrondes, Soroptimisten etc. Centrale doelstelling is; “goed doen”. Een maatschappelijke betekenis en zingeving. De clubs zijn opgericht om elkaar te ontmoeten, te leren kennen en informatie op te doen over elkaars vakgebieden. In de goede doelen ligt vaak de legitimatie voor een maatschappelijk nuttig bestaansrecht. De clubs nemen initiatieven, stimuleren en zorgen voor fundraising.
Soft en hardselling
Naast serviceclubs is er een sterke opkomst van de zakelijke netwerkclubs met een meer commercieel profiel. Met de toenemende economische druk ligt er ook een druk op het persoonlijke en economische belang van een lidmaatschap van dergelijke clubs. Met de toenemende economische druk ligt er ook druk op de gunfactor. Kende je voorheen, bijvoorbeeld vanuit je traditionele serviceclub, één advocaat, één notaris, één bankier, één accountant etc. dan heb je tegenwoordig een ruime keus via je diverse netweken. Al deze beroepsgroepen manifesteren zich inmiddels ook in deze nieuw opkomende zakelijke netwerken en spelen om de gunfactor. Het is dus de kunst om er bij te zijn en er bij te horen.
Vertrouwen ligt nog steeds aan de basis van het zakendoen. Dat vertrouwen bouwt zich uit wanneer men in de diverse netwerken weet dat jouw manier van zakendoen kwaliteit heeft. Als klanten niet meer als vanzelf op je product of dienst afkomen moet je je manifesteren. Loyaliteit moet verdiend worden. Je moet keuzes maken in welke netwerken je dat optimaal kunt doen.
Zakelijke netwerken.
Hier hebben nieuwe zakelijke netwerken in de vorm van commerciële clubs handig op ingespeeld. Een nieuw en sterk opkomend netwerk is bijvoorbeeld BNI (Business Network International). In 1985 overgewaait van Amerika naar Europa. Ook in Nederland is er een groeiend ledental. De formule is strak en simpel. Wekelijks komen ca. 30 ondernemers van 7 tot 8.30 uur bijeen voor een ontbijt. Tijdens dat ontbijt melden de deelnemers met een elevatortalk (60 seconden presentatie) in welk vakgebied ze werkzaam zijn en naar welke klanten men op zoek is. Met het uitwisselen van visitekaartjes probeert men toegang te krijgen tot elkaars netwerken. De aanbevelingen in elkaars netwerken moet tot concrete omzet leiden. Met deze formule wordt zonder omweg gezinspeeld op afzetvergroting en vergroting van het afzetgebied. Men spreekt elkaar daarop aan. Commercie is geen vies woord en heeft prioriteit. Met het repeterend karakter en het hanteren van een strakke agenda wordt de commerciële discipline er als het ware ingeslepen. Je moet er van houden maar het heeft wel de charme van duidelijkheid. Givers gain, zegt men. Door te geven krijgt men terug.
Een softere variant van deze BNI ligt in het zakelijke netwerk van Netwerkplus. Deze bijeenkomsten zijn 14 daags en met iets minder agendadiscipline. Wel met hetzelfde commerciële doel om gebruik te maken van elkaars netwerken.
Netwerkbijeenkomsten als commercieel excuus.
Veel bedrijven en een toenemende stroom ZZP’ers proberen hun commerciële producten en diensten onder de aandacht te brengen door middel van workshops en seminars. Onder de noemer van “niet te missen netwerkbijeenkomst” worden deelnemers tegen betaling uitgenodigd een workshop of informatieve bijeenkomst bij te wonen. De legitimatie ligt in de kennisoverdracht. Commerciële doelstellingen worden niet ontkend. En onder het genot van een afsluitend drankje en hapje worden de deelnemers aangetrokken om te netwerken. Ook deze variant van ondernemerschap is sterk in opkomst en moet tot business leiden.
Er is dus veel te kiezen. Met al dat netwerken kom je haast niet aan werken toe. Het kost geld (investering). Je moet dus keuzes maken. Benieuwd waar jouw keuze op valt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!